Låten som vill ligga med hela Europa – så är bidragen i sista Mello-deltävlingen
En potentiell vinnare till.
Och ett åtalbart bidrag.
Det är summan av fjärde veckans sju låtar.
Först och främst: Sannex.
Man måste ju börja någonstans.
Dansbandet ställer upp med ”All inclusive”, och det är en buffé av fuffens. Bidraget är lite som gökuret låter: koko.
Refrängen går inte att bli av med. Den sitter som en tatuering efter första lyssningen. Texten borde däremot gripas för förargelseväckande beteende.
Nytt svenskt rekord i knäppa nödrim
Gruppen slår, med illa dold förtjusning, nytt svenskt rekord i knäppa nödrim. Tänk att Åsa-Nisses barnbarn åker på charterresa med Stig Helmer, på ett ungefär.
Texten förtjänar verkligen att ramas in och hängas upp i Melodifestivalens Hall Of Fame. Den passar väldigt bra någonstans mellan Björn Ranelids ”Mirakel”, Sean Banan och Edward Bloms ostiga epos ”Livet på en pinne”.
Det som fulländar konstverket är för övrigt hur Sannex uttalar drinken Piña Colada. Lyssna och njut på lördag. Det blir knappast roligare än så i år.
Betyder detta att Sannex skulle ha något med slutsegern att göra? Absolut inte. Chansen är faktiskt större att Jesus återvänder till påsk.
På den mer rimliga planhalvan av tävlingen finns däremot två självklara finalfavoriter: The Mamas och Eric Saade.
Med ”In the middle” har The Mamas chansen att vinna Melodifestivalen tre år i rad. Precis som ”Move” i fjol placerar låten trions röster i centrum och med tanke på konkurrensen vore det helt ”baila baila” om de inte når finalen.
Men precis som i de tidigare deltävlingarna handlar kvalet mest om bidrag och artist nummer sju: ”Every minute” med Eric Saade.
Sång- och dansmannen från Kattarp har aldrig tidigare tävlat med en lika bra låt. Den pilska musiken vill ligga med hela Europa.
Törs jag nästan sätta min sista Piña Colada på
Enda som talar emot Saade är att låten saknar en tydlig refräng, en krok som fastnar i tittarnas medvetanden på en sekund. På det viset är inte ”Every minute” lika effektiv som, exempelvis, barnramsorna ”Manboy” och ”Popular”. Det är dock svårt att skrubba bort ”oh na na”-hooken.
Annars borde inget annat stå i vägen för en pallplats i finalen. Hade det inte varit för Dotter och Tusse skulle Eric Saade ha kunnat promenera hem segern tämligen lätt.
Det törs jag nästan sätta min sista Piña Colada på.
Schlager manager – så tävlar du
Anmäl dig - klicka Gå in på manager.aftonbladet.se
Alla med Plus tävlar utan extra kostnad.
Har du Pluskonto kan du skapa upp till fem ”lag” och dela med barn och familj.
Att skaffa Plus kostar 29 kr första månaden, därefter 99 kr - fritt att säga upp när du vill.
Regler
Vid varje av de fyra deltävlingarna: Tippa vilka två bidrag som går direkt till final och vilka två som går till Andra chansen.
Andra chansen: Välja vilka fyra bidrag som vinner de fyra duellerna.
Finalen: Tippa rätt placering på alla 12 finalister.
Utslagsfråga: Vinnarens totalpoäng i finalen.
OBS! Du kan anmäla dig redan nu på manager.aftonbladet.se men det går också att byta dina tips fram till att röstningen stänger för varje deltävling.
Priser
1-3:e pris: Apple iPhone 12 64 GB (värde 9900 kr).
Du kan också vinna bonuspriser i Aftonbladets schlagerexpert Tobbe Eks egen liga, anslut till #jagslårtobbeek inne i spelet (iPad i första pris).
Där kan du också skapa din egen "hashtag-liga" och utmana vänner.
All info hittar du på manager.aftonbladet.se