Bäst och sämst klädda i deltävling 4
Publicerad 2017-02-25
Glöm trenderna i Paris och influenserna från New York.
I Melodifestivalen ställs helt andra krav för att sticka ut och fånga publikens intressen.
Med sammanlagt 17 års (12+5) erfarenhet av schlagercirkusen har Nöjesbladets Tobbe Ek och Frida Söderlund full koll på vad som går hem på scenen.
Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia
Tobbe: Jon Henrik glittrar som den vackraste vinterdagen badande i solljus. Tillsammans med Aninia får han till den perfekta känslan av naturromantik och mystik blandat med det stiligaste ur samekulturen upphöjt i kvadrat för att passa schlagerscenen.
Frida: Jag kan inte annat än att hålla med. Händerna upp och ner i vågen för Jon Henrik och Aninia! Varje detalj är så perfekt att vi borde göra ett museiföremål av dem båda. Släng också ett extra öga på Aninias magiska ansiktsmålning.
Alice Svensson
Frida: Okej. Det här är fint, men det är fel. Och nu kanske ni tänker ”en glittrig långklänning kan aldrig bli fel”. Men det kan det. Speciellt om den inte passar in i numret. Den är vacker men det ger inget som helst mervärde. Och det är synd!
Tobbe: Du är snål med betyget, Frida. Det här är en klassiskt vacker balklänning som blir schlagersexig med hjälp av galet högt skuren slits i kombination med Carola-fläktens stormvindar. Man ska aldrig underskatta en välplacerad troschock i Melodifestivalen.
Les Gordons
Tobbe: Det nya gänget säljare på Folksam fick feeling på afterworken och spontanbildade ett band. Men det var väl mer av praktiska skäl som de behöll jobbkostymen på som scenkläder?
Frida: Alltså, jag vet inte vad de skulle kunna göra annorlunda men de har ju inte ens försökt. Och det kan man väl ändå få kräva av ett band i Sveriges största tv-program.
Wiktoria Johansson
Frida: Här är hon! Mellons egna Frost-Elsa! Wiktoria ger ett väldigt vänt och vackert uttryck i sin långklänning. Jag kan sakna catsuiten från förra året, speciellt eftersom årets låt är lika kaxigt slagkraftig. Men det känns ändå som Wiktoria. Inget överspelat eller överdrivet.
Tobbe: Du är för snäll, Frida! Det känns som att Wiktoria har haft klädpanik, stulit överblivet tyg från Alice klänning och försökt apa efter. Resultatet blev en skrynklig härva utan passform. Och dessutom med ett par genomskinligt svettiga plastskor. Blä.
Axel Schylström
Tobbe: Axel vill för mycket och kastar ihop en salig blandning av mönstrad tisha, vit kavaj och läderbyxor. Allt hade kunnat funka. Men i andra kombinationer. (Men jackan får han vakta hårt, annars lär jag stjäla den i ett obevakat ögonblick.)
Frida: Att vara sig själv är alltid bra. Men att ställa sig på en scen, som förväntar sig det lilla extra, med en outfit som säger ”jag tog mina tre favoritplagg ur garderoben och satte ihop dem”... inte lika bra. För vi vet ju någonstans att de där tre favoritplaggen aldrig, aldrig, aldrig passar ihop.
Sara Varga och Juhu Mulari
Frida: Ehm. Det blev bara inte så bra. Över till Tobbe.
Tobbe: Juha Mulari hittade spexigaste skjortan på Dressman och Sara Varga beställde specialsydd balklänning i 1700-talsstuk. Ingen av dem tänkte på att prata ihop sig. Kombinationen är en fullständig bilkrasch som gör ont i ögonen.
Loreen
Tobbe: Få kan som Loreen komma undan med en baddräkt med skynke om höften. Men närvaron på scenen gör kläderna underordnade. Det här är exakt vad Loreen ska ha på sig i det här numret.
Frida: Jag håller med dig Tobbe. Aldrig har något så enkelt som färglösa tygstycken varit så talande.