En charmig tidsresa med skånska synthare
I ”Düsseldorf, Skåne” står en lite bortglömd subkultur i fokus
Uppdaterad 2024-02-13 | Publicerad 2024-02-08
Düsseldorf, Skåne
Regi Patrik Blomberg Book, med Erik Svedberg-Zelman, Rebecca Plymholt, Anna Blomberg, Magnus Schmitz, Karin Lithman, Daniel Gustavsson.
FILMRECENSION. ”Düsseldorf, Skåne”, som lanseras som Sveriges första synthfilm, målar ett övertygande porträtt av en tid och en typ.
DRAMA. Den lite bortglömda subkultur som hade sina glansdagar på 80-talet, då dess anhängare låg i fejd med de betydligt mer beständiga hårdrockarna, står i fokus i ”Düsseldorf, Skåne”, som regissören Patrik Blomberg Book kallar för Sveriges och kanske världens första synthfilm.
Året är 1986 och på den skånska vischan drömmer Fredrik (Erik Svedberg-Zelman), som är sångare i det lokala synthbandet, om det stora genombrottet. Men människorna runt honom gör det inte enkelt för honom.
Hans pappa (Magnus Schmitz) är en ensam suput som sedan en traumatisk barndom enbart äter korv. Hans mamma (Anna Blomberg) försöker åtminstone ta hand om sin son, men är även hon hopplöst alkoholiserad. Och flickvännen Nina (Rebecca Plymholt), som är inflyttad från Stockholm och kommer från en mer ordnad familj, vill satsa på sina fotografdrömmar någon annanstans.
Miljöerna, fotot, kläderna, håren, sminket och naturligtvis musiken bildar, trots en låg budget, en övertygande helhet. Och medan Svedberg-Zelman egentligen ser för gammal ut för att spela en vilsen, obstinat tonåring, är det lätt att bli charmad av den här å ena sidan väldigt tidsspecifika men å andra sidan tidlösa skildringen av ung kärlek, trasiga familjeförhållanden och känslan av att vara annorlunda.
Visas på bio, från den 9 februari.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.