”Sameblod” har årets allra bästa ”money shot”
Det kallas money shot.
En oförglömlig scen som gör att biopubliken köper hela filmen. I Hollywood kan de kosta miljontals dollar.
Årets bästa finns, kanske lite oväntat, i ”Sameblod”.
Låt oss strunta i hur termen används i porrfilmer.
I vanliga filmer handlar det om scener som är provokativa, sensationella, överraskande eller minnesvärda på något annat sätt.
Indiana Jones (Harrison Ford) som suckar och tar upp upp en pistol och bara skjuter ihjäl en fiende som vill fäktas. Eddie Murphys uppgörelse med rednecks på en bar i ”48 timmar”. En alien som plötsligt hoppar ut ur John Hurts (1940-2017) mage. Sharon Stone i kortkort utan trosor i ”Basic instinct”. Och så vidare.
Trots utdragna actionscener där notan väl lär ha slutat på över någon miljard kronor, har inte ”Fast & furious 8” någon sådan riktigt sensationell actionscen. Det är faktiskt obegripligt hur denna ofta helt intelligensbefriade franchise bara har blir större och större. Sjunde filmen hade åtminstone bilar som hoppade fallskärm.
Och jo, där finns väl andra sådana scener också bland årets filmer.
För mig är den alternativa versionen på några minuter i ”La la land” hur romansen mellan Ryan Gosling och Emma Stone hade kunnat sluta, ett money shot.
Ulrich Seidls ”Safari”, premiär i dag, har ett utdraget money shot på slakten av en giraff, som jag dock önskar jag aldrig hade sett.
Men redan på världspremiären av Amanda Kernells ”Sameblod” på filmfestivalen i Venedig förra hösten, märkte man att där fanns en scen som berörde alla. Från hela världen. Det blev knäpptyst i salongen.
Det är när rasbiologerna från Uppsala kommer för att fotografera nakna samiska skolbarn och mäta deras skallar, för att få bevis för att de är en lägre stående form av människor. Så enormt stark. Då förvandlas alla vi som tittar till en tonårig sametjej i 1930-talets Sverige. Efter det är vi totalt engagerade i Elle Marjas (Lene Cecilia Sparrok) historia.
Så har också över 150 000 redan sett ”Sameblod”, årets hittills bästa svenska film.
Tre favoriter
Sahar Dowlatshahi
Helt suverän i iranska ”Ta hand om mamma”.
Lambert Wilson
Starkt personporträtt i ”Jacques – Havets utforskare”.
”I called him Morgan”
Mycket sevärd jazzdokumentär.