Semestern som snygg katastrof
Publicerad 2014-05-18
Östlund ger en närgången bild av en familj i djup kris
Ruben Östlunds nya film har världspremiär på Cannes-festivalen i dag, där den tävlar i sidosektionen Un Certain Regard på Cannes-festivalen.
Jag har sett den i förväg och det blir högintressant att se hur en internationell publik tar emot den, för här har Östlund, äntligen, utnyttjat alla sina talanger på rätt sätt.
Det tidigare ibland lite kyliga observerandet av mänskligheten, har här ersatts av mer närhet och empati, ibland avbrutet av en väldigt drastisk humor, i skildringen av en svensk familjs totalt misslyckade semester i Alperna.
Lämnar alla i sticket
Tidigt i filmen sitter de på en uteservering när en lavin närmar sig. Panik uppstår. Mannen i familjen, Tomas (Johannes Bah Kuhnke), flyr och lämnar de övriga i sticket.
Alla överlever. Men knappast Tomas självkänsla, när hustrun (Lisa Loven Kongsli) konfronterar honom med hans feghet. Allt har dessutom dokumenterats på hans egen Iphone. Den stängde han inte av när han flydde.
Lite väl långdraget
Bästa polarna (Kristofer Hivju, Fanni Metelius) blir också chockade och illa berörda av Tomas beteende. Ska äktenskapet överleva semestern?
Om Östlund (som han har sagt) har skapat filmhistoriens bästa lavinscen, är jag inte man att avgöra. Det finns inte så mycket att jämföra med.
Den är maffig, i en enda lång tagning. Hade kanske fått ännu mer skrämseleffekt, med närbilder och snabba klipp. Ibland drar Östlund också, även om det är ett medvetet berättargrepp, ut lite för länge på scenerna.
Bitvis rolig
Men som helhet är det en väldigt snygg, välspelad, närgången och engagerande berättelse om en familj och framför allt en man i djup kris. Och ändå rätt rolig, ibland.
Johannes Bah Kuhnke blir den att besegra vid nästa års Guldbaggegala.