Streamingtjänst sätter hbtq i fokus

Publicerad 2016-07-19

Filmer med tydligt hbtq-tema tar en allt större plats i svenskt kulturutbud. Nu startar en ny streamingtjänst med regnbågspubliken som främsta målgrupp.

"The Danish girl", "Pojkarna", "Sommaren '71" och "Angry Indian goddesses" är några exempel på filmer med hbtq-tema som nått den svenska filmpubliken i år.

Med Gazenet, en ny svensk streamingtjänst som riktar sig direkt mot gaypubliken, görs hbtq-film tillgänglig på ett nytt sätt. Drygt hundra filmer med hbtq-tema, merparten inköpta och distribuerade direkt av bolaget, finns i utbudet.

– Idén om att nå ut till en hbtq-publik i hela landet har funnits med från allra första början, säger Jimmy Sehlin, Gazenets grundare.

Marknaden mogen

Steget från tanke till att utveckla tjänsten i praktiken togs för ett år sedan.

Varför är det rätt att starta den här tjänsten just nu?

– Tekniken är mogen, men också marknaden. Jag har själv saknat ett bredare utbud av hbtq-film och tror att vi kan fylla ett behov, säger Jimmy Sehlin.

Biosatsning på Pride

Ytterligare tecken på att hbtq-publiken har blivit en målgrupp att räkna med i film-Sverige är att filmbolaget Nonstop Entertainment drar igång sin biosatsning Timeless med hbtq-klassikerna "Querelle" och "Orlando" på Stockholm Pride.

I år utökar dessutom Cinema Queer Film Festival sin verksamhet med en dag, och i november hålls den andra omgången av Trans* Film Fest Stockholm, en festival som startade så sent som 2015.

Men redan den här veckan får två filmer med hbtq-tema biopremiär: "Freeheld" och "Mapplethorpe: Look at the pictures". De följs av filmer som "Kiki", "Stulna blickar" och "Viva" senare i höst.

TT

ANNONS

Följ ämnen i artikeln