Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gustav Adolf

Därför är Millennium-slutet ändrat

Uppdaterad 2011-09-02 | Publicerad 2011-09-01

Den amerikanska versionen av "Män som hatar kvinnor" har fått ett annat slut än i den svenska filmen.

– Det kändes som om vissa saker hängde och dinglade i slutet av historien, säger regissören David Fincher i en intervju med TT Spektra.

– Vi fick en idé som gjorde det klarare. Slutet är ändrat, det är ingen jättegrej, men det fungerar bättre filmiskt, fortsätter Fincher, vars film har premiär 21 december.

Självfallet vill han inte gå in närmare på vad ändringen består av, men säger:

– Vissa saker fungerar i romaner, men inte på film. Det finns en särskild sorts rytm som en film har och det gjorde att vi kände att en ändring var på plats.

En annan sorts film

Det är många som undrat över varför en amerikansk filmversion kommer så tätt inpå den svenska filmen.

– Jag såg den svenska filmen, den var mycket bra gjord. Men det här är en annan sorts film. Våra ägg ligger i olika korgar, säger Fincher, som dock förstår om filmerna kommer att jämföras.

– Jag tolkar ett skrivet material. Jag gör inte filmer för att jag tror att publiken vill ha just det. Jag läser ett manus och om jag känner att det talar till mig vill jag göra filmen.

"Swedish noir"

Han talade tidigt om mörkret i berättelsen, om hur han ville hitta det han kallar "Swedish noir".

– Ja, det är otäckt. Och det vet vi. Det är ju inte så att boken gått från läsare till läsare med uppmaningen "du kommer att älska den anala våldtäkten".

Fincher beskriver filmen som tuff och med riktigt otäcka undertoner.

– Det finns de som gör filmer som är mjuka och insmickrande. Det gör inte jag.

– Jag gjorde inte filmen därför att det finns en massa som är otäckt i den, men det avskräckte mig inte heller.

Filmat i Sverige

Liksom sina huvudrollsinnehavare tycker Fincher det var viktigt att filma i Sverige.

– Redan när jag läste boken tyckte jag det var något mycket svenskt över den. Och när jag sedan kom till Sverige och såg mig omkring tänkte jag: "Den här historien kunde inte ha utspelats i Connecticut eller i Montreal. Den behövde Sverige, Det är ett kosmopolitiskt samhälle men med en väldigt strikt social struktur."

Fincher vill uppenbarligen gärna regissera även uppföljarna "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes", men han vill inte tala om det ännu.

– Alla trilogier är en film i taget. Jag är säker på att det kommer att bli två filmer till, men vårt fokus nu är på att göra den här så bra som möjligt.

TT Spektra