Så bra är Riley Keoughs regidebut ”War pony”
Publicerad 2023-08-04
War pony
Regi Gina Gammell, Riley Keough, med Jojo Bapteise Whiting, Ladainian Crazy Thunder, Jesse Schmockel, Ashley Shelton, Wilma Colhoff, Iona Red Bear.
En film som väckte uppmärksamhet på fjolårets Cannesfestival.
Mer för att en av regissörerna är Elvis Presleys barnbarn, än för hur bra eller dålig den är.
DRAMA. Det är nog något som Riley Keough alltid får leva med, att först och främst vara känd som barnbarn till Elvis Presley (1935–1977) och dotter till Lisa Marie Presley (1968–2023). Detta trots att den 34-åriga skådespelerskan har gjort en rad imponerande insatser i tv-serier som ”The girlfriend experience” och ”Daisy Jones & the Six” och i filmer som ”Mad Max: Fury Road” och Lars von Triers ”The house that Jack built”.
För många kom det naturligtvis som en stor överraskning att hon då plötsligt regidebuterade (ihop med Gina Gammell) med en film om – ursprungsbefolkningen på Pine Ridge Indian Reservation.
Skälet är att hon under inspelningen av ”American honey” (2016) blev kompis med två statister, Franklin Sioux Bob och Bill Reddy, som blev medförfattare till ”War pony”. Filmens intrig är inspirerad av deras upplevelser.
Det är ingen solskenshistoria
Att USA:s ursprungsbefolkning ofta lever i misär är ingen nyhet. Så är det här också. Husen är nedgångna ruckel, bilarna fallfärdiga, de flesta människorna är arbetslösa eller hankar sig fram på ströjobb. Det är alkohol- och drogmissbruk.
Huvudpersonerna är Bill (Jojo Bapteise Whiting) och Matho (Ladainian Crazy Thunder). Bill, 20+någonting, har redan två barn med två kvinnor. En av dem sitter i fängelse. Han är småkriminell. Tror att livet ska ta fart när han får jobb hos en kalkonuppfödare (Jesse Schmockel), som han även förser med unga älskarinnor från indianreservatet. Uppfödarens rödvinspimplande fru (Ashley Shelton) konstaterar krasst att maken ”har en fetisch för indianer”.
12-årige Matho har blivit utslängd från pappans hus sedan han stulit hans knark och sålt det, utblandat med socker, så att köparna blev skogstokiga och hämndlystna.
Så småningom korsas Bills och Mathos vägar…
Filmen vann Camera d’Or, pris för bästa debutfilm i Cannes. Och nog är regissörsduon begåvade. Det är ingen solskenshistoria, direkt. Men efter en rörig inledning, blir man allt mer engagerad i hur det ska gå för Bill och Matho, spelad av två karismatiska amatörer.
Filmen visas på bio.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.