Filmlegendaren Paul Schrader om ”The master gardener"”
Publicerad 2022-09-03
Paul Schrader är en av huvudpersonerna på årets Venedigfestival.
Inte nog med att hans film ”The master gardener” får världspremiär – den nu 76-årige veteranen får också festivalens hederspris Guldlejonet för sitt livsverk.
– Av alla filmer som jag har gjort tror jag att jag är stoltast över ”Mishima”. För när jag gjorde den kunde jag inte tro att jag hade gjort den, säger han när han med sina skådespelare möter pressen.
Paul Schrader är en av de regissörer som kom fram på 1970-talet och som kallades ”the movie brats”. Där ingick också Steven Spielberg, Francis Coppola, Brian de Palma, George Lucas och John Milius. Tillkom gjorde också Martin Scorsese, hans stora genombrottsfilm ”Taxi driver” hade skrivits av Paul Schrader.
Våldsamt förflutet
Under 2000-talet har Schrader med växlande framgång och då och då med långa mellanrum regisserat filmer som ”Dominion” (med Stellan Skarsgård), den hyllade ”First reformed” och förra årets ”The card counter”.
I ”The master gardener” möter vi Joel Edgerton som en skicklig trädgårdsmästare med ett mörkt och våldsamt förflutet. Han möter en ung kvinna på flykt, och på många sätt kan man se filmen som den avslutande delen i en trilogi bestående av ”Taxi driver”, ”First reformed” och nu ”The master gardener”.
”Den tiden är förbi”
– När jag första gången mötte den här mannen utan egentliga kvaliteter blev det ”Taxi driver”. Jag har återkommit till honom. Nu är det den tredje filmen, han är äldre, han har utvecklats.
Det har även Paul Schrader gjort. Många av hans filmer, inte minst mästerverket ”Taxi driver”, har slutat mycket våldsamt. Jodå, det finns våld även i den nya filmen, men inte alls på samma sätt. Har Schrader blivit mjukare? Han säger:
– Jag rör mig bort från våldet. Den tiden är förbi. Här är det en man som söker upprättelse och förlåtelse, och han finner det.
Vill bli förlåten
Edgertons karaktär är en före detta nazist som hoppat av, berättat för FBI om rörelsen och som nu lever under hemlig identitet.
– Jag ville berätta om en man på flykt och som arbetade i en trädgård. En gangster? Nej, för mycket kliché. Så jag gjorde honom till en Proud boy, som nu vill bli förlåten. Sen att han blir förlåten av en ung svart kvinna, det är kanske en fantasi.
Och varför valde Schrader just Joel Edgerton till huvudrollen?
– För att han alltid har känts som en sån där kille som man inte skulle vilja bråka med på en bar.