Omskakande franskt skilsmässodrama
Publicerad 2018-09-21
Allt för min son
Regi Xavier Legrand, med Léa Drucker, Denis Ménochet, Thomas Gioria.
drama
Han blev internationellt känd som mjölkbonden som gömde judar i inledningen av Quentin Tarantinos ”Inglorious basterds”.
Nu gör Denis Ménochet i stället skurkrollen, som den frånskilda pappan från helvetet.
Den här filmen gav Xavier Legrand både regi- och debutpriset vid fjolårets Venedig-festival.
Med all rätt. Som USA:s mest kända filmkritiker Roger Ebert (1942-2013) en gång skrev: Det handlar inte alltid om vad en film handlar om, utan hur den handlar om det.
Skilsmässobråk och vårdnadstvister har skildrats hur många gånger som helst. Sällan på det här sättet.
Utåt sett är Miriam (Léa Drucker) och Antoine (Denis Ménochet) ett vanligt franskt arbetarklasspar. Men hon vill bort, bort, bort. För maken är våldsam. Den äldre dottern (Mathilde Auneveux) har redan sagt upp bekantskapen med pappan. Men han lyckas lura domaren vid skilsmässoförhandlingarna och får delad vårdnad om sonen (Thomas Gioria, bilden ovan) i 10-årsåldern. Genom den stackar'n lyckas Antoine behålla ett slags grepp om exhustrun. Det är hjärtskärande att se hur sonen både vill skydda mamman från pappans tänkbara utbrott och hur han inte vågar vara ärlig mot pappan, av rädsla för att själv drabbas. Till sist ställs allt på sin spets…
Ménochet är ruggigt otäck i papparollen.
Tänk skilsmässoklassikern ”Kramer mot Kramer” (1979) med Dustin Hoffman och Meryl Streep, fast som en nutida fransk mardröm.
Starkt, omskakande och otroligt spännande mot slutet.