Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Mansrättsaktivister hojtar skadeglatt att ”Kenergy” vunnit över feminismen

Emma Gray Munthe om kritiken mot att Greta Gerwig och Margot Robbie snuvades på Oscarsnomineringar

Att åstadkomma och driva igenom en film som ”Barbie” är en exceptionell bedrift.

Att då inte nominera kvinnan bakom, Greta Gerwig, till en Oscar är bara märkligt.

I går släpptes Oscarsnomineringarna, och internet svämmade direkt över i kommentarer om att ”Barbie”-regissören Greta Gerwig inte nominerats för bästa regi.

”Ingen Ken utan Barbie, och ingen Barbie utan Greta Gerwig och Margot Robbie.” 

Den Oscarsnominerade Ken-skådespelaren Ryan Gosling släppte i går ett uttalande där han luftade sin besvikelse över att varken Gerwig eller Robbie nominerats för sina regi- och skådespelarinsatser i 2023 års absolut mesta blockbuster. Han var inte ensam, och många blev förvånade över att ”Barbie” nominerades i kategorin bästa film, men inte i den för bästa regi. 

Ryan Gosling som Ken och Margot Robbie som Barbie.

Branschtidningar och sociala medier har översvämmats av kommentarer om det ironiska i att en regissör som gjort en feministisk film vars hela poäng är att vi lever i ett patriarkat snuvas på möjligheten till en Oscar. Lågpannade mansrättsaktivister och tangentryttare hojtar i sin tur skadeglatt om att ”Kenergy” vunnit över feminismen, och verkar inte förstå att både Ken och hans energi är skriven och regisserad av Gerwig. 

Men nej, fördelningen av nomineringarna handlar nog trots allt inte om sexism. Förutom att franska Justine Triet ju faktiskt nominerades för ”Fritt fall”, brukar de röstande regissörerna rent generellt inte luta åt varken det folkliga eller det komediartade. Och, rekordmånga filmer regisserade av kvinnor – 3 – nominerades i bästa film-kategorin. Det är visserligen ett fattigt rekord, men det är ett rekord. 

Greta Gerwig och Margot Robbie.

Betydligt konstigare och mer chockerande är det fullständigt bisarra i att Oscarsakademin från allra första början beslutade att Gerwig och medmanusförfattaren Noah Baumbach skulle tävla om en nominering i kategorin Bästa manus efter förlaga i stället för i den för originalmanus. Vilken förlaga, exakt? En... plastdocka? 

Men ja, som vanligt i de här sammanhangen är det märkligt när en film som nomineras för bästa film inte finns med också i regikategorin. 

För vad är egentligen regi? En regissör hanterar inte bara skådespelarna – de insatserna i ”Barbie” är väl i ärlighetens namn kul, men inget att riktigt ringa hem om – utan regissören är också den som ska förmedla sin vision till hela sitt team. Samla alla dem som jobbar med scenografi, skådespeleri, casting, mask, hår, kostym, ljud, foto, musik, klipp, effekter, med mera, med mera, med mera under ett och samma idétak och dra dem åt samma håll. Helt oavsett om man tycker att ”Barbie” är en bra eller dålig film, eller till och med direkt förkastlig reklam för en leksak: man kan inte påstå att där saknas en tydlig avsändare eller en klar vision. Att åstadkomma och driva igenom en film som ”Barbie” är en exceptionell bedrift.

Gerwig kan trösta sig med att hon gjort 2023 års mest inkomstbringande film

Nu gick ”Barbie” knappast utan nomineringar i övriga kategorier, och Gerwig kan trösta sig med att hon 1) gjort 2023 års mest inkomstbringande film, 2) gjort den mest inkomstbringande filmen regisserad av en kvinna någonsin, 3) att hon är den första regissören genom tiderna vars tre första långfilmer – ”Lady Bird,” ”Little Women” och ”Barbie” – nominerats till bästa film, och 4) nu nästan garanterat kommer att kompenseras genom att få gå hem med åtminstone en av de Oscars hon faktiskt nominerats till.