Nya biografen kastar dig in i samma oväder som Johnny Depp
Sverigepremiär för teknologi som skakar om biobesökarna
UPPSALA. Jag kommer ut ur bion.
Blöt, omskakad och lite kall.
Är det här framtiden för våra biobesök?
På fredag, den 7 december, är det premiär för Nordisk Films första biograf i Sverige. Den slår upp portarna i köpcentrumet Gränbystaden i nordöstra Uppsala och har något unikt att erbjuda – 4DX. Teknologin har funnits i ett decennium, en sydkoreansk innovation som har letat sig fram världen runt och nu har kommit till Sverige.
Tanken är att lyfta bioupplevelsen till något ännu mer påtagligt än 3D – och att knyta an till forna tiders teknologi. 50-talet hade Smell-O-Rama som utsöndrade dofter i salongen. Tjugo år senare såg Sensurround till att bion skakade lite extra under katastroffilmer.
4DX maxar det där genom att bjuda på extra allt. Nöjesbladet fanns med under en förhandsvisning av salongen. Ett inledande trailerpaket visar effekterna på full styrka. Säterna vibrerar åt alla håll och kanter. Vid oväder känner vi regnstänk och får vindar i ansiktet. Rök pyr fram längs duken för att förstärka dimma. När ett kryp springer fram i filmen känner vi hur det kittlar till längs våra ben.
Med andra ord: rena lustiga huset. Eller Flumeride på Liseberg.
Stolen gör jobbet åt dig
Det kanske är talande för vår tid att vi har blivit så blasé att vi behöver en bokstavlig knuff för att reagera. Fick inte den där scenen i ”The nun” dig att hoppa till? Var lugn, stolen gör jobbet åt dig.
Att känna på alla effekterna under några minuter är inte rättvist eftersom man stapplar därifrån lätt åksjuk och blöt. Det är som att äta hela julbordet på en gång. Därför fick vi även möjlighet att se en film, ”Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott”, för att fördela upplevelsen på ett rimligare sätt.
Nog är det en åkfärd allt. Under scener där dialog dominerar håller biosätet sig tacksamt nog stilla. När en ny plats introduceras i filmen följer sätet ofta med kamerans lutningar på ett mjukt sätt.
Sedan smäller det till under actionscener. Den som har sett filmen minns öppningen där Grindelwald rymmer under en högtflygande fångtransport. Sätet vaknar till liv, skakar om en medan rök pyser fram vid duken. Det regnar och vi befinner oss högt uppe i luften. Mycket riktigt stänker det till och blåser i ansiktet.
Det kanske är talande för vår tid att vi har blivit så blasé att vi behöver en bokstavlig knuff för att reagera. Fick inte den där scenen i ”The nun” dig att hoppa till? Var lugn, stolen gör jobbet åt dig.
Gränbystaden i Uppsala och Bio Capitol i Stockholm pekar på två olika vägar att gå när vi pratar om bioupplevelser. Det förstnämnda bjuder på ett nöjesfält av effekter medan det sistnämnda erbjuder ett bredare program av gamla och nya filmer, med möjlighet att köpa till ett mat- och dryckpaket.
Det som förenar biograferna är bekvämlighet samt en repertoar och social upplevelse du inte får hemma i soffan. Men vi talar om helt olika sorters publik – och åldrar.
Den som vill avnjuta ett glas vin och en charkbricka framför ”Paraplyerna i Cherbourg” är troligtvis inte samma person som vill bli knuffad därbak och nedsprutad medan hen tittar på transformers som slåss.
I den bemärkelsen är det här framtiden för biobesök. Det handlar inte bara om hur repertoaren ser ut, utan vilken sorts upplevelse du köper i samband med filmen.
Nära 200-kronorsstrecket
Smakar det så kostar det. En biljett till 4DX-filmerna kommer att ligga nära 200-kronorsstrecket. Det återstår att se hur den tänkta publiken, barn och tonåringar (med andra ord föräldrarna), kommer att ställa sig till att betala betydligt mer än för 3D-biljetter.
Personligen hade jag roligare första gången jag såg Grindelwalds flykt i en vanlig biograf. Bara för att en scen utspelas i oväder betyder det inte att jag också vill bli blöt och frysa. Jag fasar inför vad en 4DX-upplevelse av James Camerons ”Avgrunden” (1989) skulle innebära.
Men mitt tonårsjag hade säkert valt det hellre än charkbrickan.