Episk fransk film med surrealistisk humor
Publicerad 2018-04-13
Bakom masken
Regi Albert Dupontel, med honom själv, Nahuel Pérez Biscayart, Laurent Lafitte, Niels Arestrup, Émilie Dequenne, Mélanie Thierry, Héloïse Balster.
DRAMA. En storslagen episk påkostad historia om två franska soldaters äventyr i efterdyningarna av första världskriget.
Uppåt två miljoner har sett filmen i Frankrike.
Kan tyckas självklart då det är en storslagen påkostad episk historia som har flera inhemska stjärnor, plus den heta argentinska nykomlingen Nahuel Pérez Biscayart från fjolårets ”120 slag i minuten” – kritikerhyllad, stor publikframgång och prisbelönad i Cannes med Stora Jurypriset – i huvudrollen. Och då döljer han ändå sitt ansikte bakom olika masker större delen av filmen…
Filmen påminner lite i intrig och ton om Jean-Pierre Jeunets ”En långvarig förlovning” (2004). Även denna film tar fart under första världskriget, men utspelas mestadels i efterdyningarna av det.
Två soldater – Eduoard (Nahuel Pérez Biscayart) och Albert (Albert Maillard) – överlever mot alla odds i skyttegravarna, trots att deras sadistiske kapten (Laurent Lafitte) medvetet skickar ut dem på ett självmordsuppdrag. Men Edouard får betala ett högt pris, ansiktet blir missbildat.
Tillsammans iscensätter de hans död och han återupptar sitt jobb som framgångsrik konstnär, fast under nytt namn och med ansiktet dolt bakom olika fantasifulla masker. Han känner sig fri, från både samhällets och faderns (Niels Arestrup) bojor.
Edouard och Albert börjar framgångsrikt bedriva skumraskaffärer. Samtidigt börjar de planera för att hämnas på sin gamla kapten, numera en framgångsrik affärsman…
Här blandas surrealistisk humor, svärta, kärlek, sorg, korruption och mycket mer, i en historia där intrigen kanske ibland gör hopp som gör att man förstår det har varit svårt att få plats med allting från en förlaga, Pierre Lemaîtres roman, som är nästan 600 sidor tjock.
Men det uppvägs av en rejäl dos berättarglädje och fantasirikedom.