Vacker "Cornelis" vill klämma in för mycket
Uppdaterad 2021-11-19 | Publicerad 2010-11-12
Cornelis
DRAMA En bra skiss av Cornelis Vreeswijk.
Inte ett fullt porträtt, men pusselbitar av hans liv som frånvarande make, frånvarande pappa och närvarande artist.
Filmen spänner från den sexårige Cornelis i andra världskrigets Holland 1943 till hans död 1987. Glimtar av ett händelserikt liv och en produktiv karriär.
Trovärdiga gatubilder från spårvagnarnas och vänstertrafikens Stockholm när Cornelis fick sitt genombrott. Han mötte Fred Åkerström som imponerandes och ville sjunga Cornelis sånger. När producenten Anders Burman hörde Cornelis Vreeswijk insåg han direkt att denne själv skulle sjunga in sina sånger.
Omedelbar succé.
Det som finns i filmen är välgjort och sevärt. Men det är svårt att låta bli att se det som inte finns och hörs.
Cornelis Vreeswijk fick ett stort genomslag som sångare och tyckare i många av Ulf Thoréns tv-program som alla tittade på. Fick inte plats i filmen. Och även om några turnéer och sånger bockas av får man ingen bild av visans förändring och trubadurernas nya roll på 1960-talet. En stor återkomst för Cornelis var när han gästade Ulf Lundells nyårskonsert 1985 och hyllades. Sänd i SVT. Finns inte i filmen, men på Youtube.
Man kanske kan svälja underligheter som att urstockholmaren Anders Burman spelas på skånska av komikern Johan Glans. Men Burman blir en sorts gnällig ekonomisk ordningsman i filmen, inte den kreative producent som bland annat jobbade med mästerverket ”Tio vackra visor och personliga Person”. Inte ett ord om Cornelis och Burmans fantastiska Evert Taube-skiva.
Den initierade ser i filmen Cornelis i några sekunder läsa Sandemoses ”Varulven” på stranden i Brasilien och den handskrivna texten till ”Felicia adjö”, och vet att han inspirerades till den omfattande sångdiktningen ”Felicias svenska suite”. De som inte är kännare får en hastig katalog av händelser; rattfylla, fängelse, knivattack på transvestiter, krogshower.
Hans-Erik Dyvik Husby fungerar i huvudrollen även om han inte riktigt låter som Cornelis, varken i tal eller sång. Malin Crépin och Helena af Sandeberg är mycket bra som hans två första hustrur. David Dencik utmärkt som Fred Åkerström, och deras rivalitet betonas i filmen. Amir Chamdin är en poetisk filmberättare som ger en rörande bild av en ovanlig man. En vackert vemodig film.
”Cornelis” visar en slarver och ekonomisk analfabet, en osäker make med skrämmande anfall av svartsjuka, en tablettmissbrukare och alkoholist som glömmer bort att han ska vara på spelning i Örebro när han för en gångs skull träffar sin son.
Vad formar en människa?
Filmen lägger stor vikt vid en händelse där den 6-årige Cornelis förs bort av tyska soldater när hans mamma inte säger var en jagad man finns. Pojken Cornelis hamnar på sjukhus, men riktigt vad som händer eller varför filmen betonar det övergivandet får man gissa.
Filmen försöker få med för mycket, ett helt liv, samtidigt som den visar för lite.
”Cornelis” är bara förnamnet. Resten av människan får man fylla i på annat håll.