Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Hyllar nya Salander – och filmbolaget rasar

Publicerad 2011-12-05

Första recensionen bryter mot bolagets embargo

Rooney Mara spelar Salander i amerikanska Stieg Larsson-filmen ”The girl with the dragon tattoo”.

Rooney Mara är nästan helt i fokus när den första recensionen av Stieg Larsson filmatiseringen "The girl with the dragon tattoo" nu publicerats i magasinet New Yorker.

Och filmbolaget rasar.

– Helt oacceptabelt, skriver en filmbolagschef.

Den tidiga recensionen av filmen i New Yorker har nu skapat viss tumult i filmbranschen sedan magasinet brutit mot ett embargo. Amerikanska recensenter får inte publicera några omdömen om filmen förrän den 13 december.

I helgen skickade därför en av filmbolagets chefer ett mejl till flera filmjournalister.

– Embargobrottet är helt oacceptabelt, skriver filmbolagschefen i mejlet.

Andra filmkritiker tar nu New Yorker i försvar, bland annat Nikki Finke på Deadline Hollywood.

– Embargon är ”dumbass”. Ingen filmkritiker bör acceptera filmbolagens embargon, skriver han.

Hyllar Mara

”Det går inte att ta ögonen ifrån Rooney Mara”, skriver kritikern David Denby.

Så inleds den först publicerade recensionen av David Finchers Stieg Larsson-filmatisering "The girl with the dragon tattoo". Den intellektuella tidskriften New Yorker sätter inte sifferbetyg på sina recensioner, men filmkritikern David Denby verkar helt tagen av Rooney Maras insats som som datahackern Lisbeth Salander i filmen.

Han skriver att hon får varenda scen hon är med att hoppa till. Daniel Craig, som spelar journalisten Mikael Blomkvist, däremot håller tillbaka och gör nästan ett blygt och tyst porträtt. "Det är Maras väg till berömmelse, och han låter henne få det", skriver en uppenbart exalterad Denby.

”Ruggig”

New Yorker-recensenten tycker att Fincher bjuder på ett ruggigt men hypnotiserande filmskapande. Filmen rymmer några riktigt skrämmande ögonblick men att regissören inte exploaterar det. Denby lyfter fram våldtäktsscenen med Salander och hennes senare hämnd som exempel, och menar att Fincher gör båda lika läskiga, oavsett hur rättfärdigat det senare må vara.

Finchers version ger en "flyktig och kylig bild av en värld där korta ögonblick av lojalitet glimtar förbi mellan de återkommande handlingarna av svek", skriver Denby avslutningsvis.

TT Spektra / Nöjesbladet.se