Miljonförlust, Morgan Pålsson
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-14
Biopubliken sviker världsreportern
De trodde på 300 000 biobesökare.
Inte ens hälften har valt att se ”Morgan Pålsson – världsreporter”.
– På något sätt måste vi ha gjort fel i marknadsföringen, säger Martin Persson, producent på bolaget Anagram till sydsvenskan.se.
Succé i ”Hipp hipp”. Uppmärksammad i Melodifestivalen. Godkända betyg av recensenter.
Men sviken av biopubliken.
Under hälften i publik
125 000 personer har valt att lägga sin tid på långfilmen ”Morgan Pålsson – världsreporter”, och det är en bit under den förväntade siffran.
– Vi trodde på kanske 300 000 biobesökare. Och det trodde väl egentligen alla, säger Martin Persson, producent på bolaget bakom filmen, till sydsvenskan.se.
Pr och kommunikation
Varför filmen om den annars så populäre Morgan Pålsson inte har gått hem hos folket är oklart.
Själv tycker Martin Persson att rullen fick mycket pr innan premiären men att det ändå kan ha brustit i marknadsföringen och i kommunikationen med publiken.
– Det kanske gick vår publik förbi, kanhända – vad vet jag? Vår publik kanske är på hemsidor och bloggar på internet och där har kanske inte vi funnits, säger han.
Filmen har kostat 19 miljoner kronor att göra, och nu får den problem att täcka de kostnaderna. Nu får Anagram sätta sitt hopp till dvd-försäljningen av filmen.