Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Roy Anderssons nya film till Venedig

Publicerad 2014-07-24

Tävlar om Guldlejonet: ”Roligt som fan”

Roy Anderssons nya film får världspremiär och tävlar om Guldlejonet på årets filmfestival i Venedig.

– Roligt som fan! Nu ska jag vinna Guldlejonet, säger han till Nöjesbladet.

Den 71-åriga regissörens nya film ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” är den avslutande filmen i den trilogi som började med ”Sånger från andra våningen” (2000), som vann Juryns pris vid Cannes-festivalen, och ”Du levande” (2007), som visades i sidosektionen Un Certain Regard i Cannes.

De båda filmerna vann tillsammans åtta Guldbaggar, bland annat för bästa film.

Nu är det alltså Venedig som gäller. Filmfestivalen pågår 27 augusti-6 september.

Hur viktigt var det att få med filmen i tävlingen?

– Oerhört viktigt. Även om intresset utomlands varit stort i förväg, så blir det ju ett omedelbart genomslag när filmen visas på en så stor festival, säger Roy.

För något år sedan sa du kaxigt att du skulle vinna Guldpalmen i Cannes. Vad hände?

– Vi skickade material till Cannes ur den ännu inte färdiga filmen. Nu är jag glad att det blev Venedig i stället, nu är filmen mycket bättre än den hade varit om vi hade visat den i Cannes. Och så får jag väl ändra mitt mål och säga att jag ska vinna Guldlejonet, nu då, säger han och skrattar.

– Dessutom… jag har ju redan vunnit pris i Cannes en gång. Och det blir kul att åka till Italien, jag har faktiskt aldrig varit i Venedig.

Nya filmen är gjord i ungefär samma stil som de två andra, men enligt regissören avviker den också rätt mycket. Den handlar om två kantstötta män på säljturné med skämtartiklar. Via dem passerar en mängd människoöden.

– De är ett slags Helan & Halvan-typer, kan man säga.

Det är första gången på 25 år som en svensk film deltar i huvudtävlan i världens äldsta filmfestival.

– Det är en ära att få delta i Venedig med tanke på att Italien i filmhistorien stått för många nyskapande och oförglömliga mästerverk av regissörer som Vittorio De Sica, Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Pier Paolo Pasolini för att nämna några. Vittorio De Sicas ”Cykeltjuven” är enligt min mening fortfarande oöverträffad.

Här är filmerna som tävlar om Guldlejonet

“The Cut,” Fatih Akin (Tyskland, Frankrike, Italien, Ryssland, Kanada, Polen, Turkiet)

“A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence,” Roy Andersson (Sverige, Tyskland, Norge, Frankrike)

“99 Homes,” Ramin Bahrani (USA)

“Tales,” Rakhshan Bani E’temad (Iran)

“La rancon de la gloire,” Xavier Beauvois (Frankrike)

“Hungry Hearts,” Saverio Costanzo (Italien)

“Le fernier coup de marteau,” Alix Delaporte (Frankrike)

“Manglehorn,” David Gordon Green (USA)

“Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)” Alejandro Gonzales Inarritu (USA)

“Three Hearts,” Benoit Jacquot (Frankrike)

“The Postman’s White Nights,” Andrei Konchalovsky (Ryssland)

“Il Giovane Favoloso,” Mario Martone (Italien)

“Sivas,” Kaan Mujdeci (Turkiet)

“Anime Nere,” Francesco Munzi (Italien, Frankrike)

“Good Kill,” Andrew Niccol (USA)

“Loin des Hommes,” David Oelhoffen (Frankrike)

“The Look of Silence,” Joshua Oppenheimer (Danmark, Finland, Indonesien, Norge, Storbritannien)

“Nobi,” Shinya Tsukamoto (Japan)

“Red Amnesia,” Wang Xiaoshuai (Kina)