Häftig filmmusikal lyfte Venedig-festivalen
Publicerad 2016-09-02
Svensk filmfotograf får beröm av regissören
VENEDIG. Årets filmfestival fick en kanonstart.
Alla tycks älska öppningsfilmen ”La la land”. För att den är grymt underhållande. För att den både hyllar och uppdaterar den klassiska filmmusikalen. För att Ryan Gosling och Emma Stone har kemi som få andra. Och för att en svensk filmfotograf svarar för bilderna.
Öppningsfilmen kan sätta tonen för en festival.
Italien är inte riktigt i feststämning efter den stora jordbävningen förra veckan med uppåt 300 döda och många saknade. Så premiärkvällens stora galamiddag och -fest i Venedig ställdes in.
Om vi kryper in i själva filmbubblan här på festivalen, är dock ”La la land” rena partyt.
Påminner om Hollywoods klassiska filmmusikaler från förr i tiden, men är samtidigt väldigt mycket nutid. Börjar i en bilkö i Los Angeles rusningstrafik. Trafiken står stilla. Plötsligt kliver alla ut ur sina bilar och börjar dansa och sjunga en fantastisk låt. Allt filmat i en enda lång tagning, utan klipp. Makalöst häftigt.
Har drömt om det länge
Två av dem i bilkön är en jazzpianist (Ryan Gosling) och en blivande skådespelerska (Emma Stone). Båda med talang och storslagna ambitioner. Deras vägar korsas snart igen…
– Jag har drömt om att göra den här filmen i åratal. Mina vänner och jag har tittat på klassiska musikaler som ”Singin' in the rain”, ”Top hat” och ”Paraplyerna i Cherbourg” och velat göra något modernt i samma anda, säger filmens unga regissör Damien Chazelle, 31.
– Jag har älskat musikaler ända sedan jag som 8-åring såg ”Les Misérables” på teatern, säger Emma Stone.
Fjolårets framgångar med ”Whiplash”, som vann tre Oscars-statyetter, gav Chazelle möjligheten att få pengar till drömprojektet.
Svensken hyllas
Och att ”La la land” ser så häftig ut, berömmer han helt och hållet filmfotografen Linus Sandgren, 33, för. Han har bland annat gjort ”American hustle” och ”Joy” sedan han drog till Hollywood.
– Linus kommer utifrån, för honom är Los Angeles nytt och spännande, med sin nyfikna filmkamera har han hela tiden sett saker som vi som har bott där länge inte längre ser, säger Damien Chazelle.
Filmen har Sverige-premiär 27 januari nästa år.