Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Höstens svenska storfilmer bådar gott

GÖTEBORG. En halvfärdig film är också en film.

Bland det mest spännande på årets filmfestival var work-in-progress-presentationerna av höstens storfilmer ”Gentlemen” och ”Turist”.

Skådespelarna David Dencik och David Fukamachi Regnfors, regissören Mikael Marcimain och böckernas författare Klas Östergren var några av dem på plats, när en nyfiken publik på Pustervik fick se ett antal scener ur en av alla tiders dyraste (94 miljoner kronor) svenska filmer.

Klas Östergrens kultförklarade böcker ”Gentlemen” och ”Gangsters” ska bli en långfilm (premiär 17 oktober) och en tv-serie på 4 x 90 minuter (visas i SVT ett år senare).

– Får väl se när jag ligger på dödsbädden, då kan det här vara det viktigaste jag har gjort i mitt liv, säger David Dencik, som spelar huvudrollen, den excentriske levnadskonstnären Henry Morgan, som bor i en paradvåning på Hornsgatan i Stockholm (den byggdes upp i en filmstudio i Litauen).

Ännu mer publik var det när Ruben Östlund och skådespelarna Johannes Bah Kuhnke (känd från tv-serien ”Äkta människor”) och Lisa Loven Kongsli presenterade ”Turist”. Han utlovade både filmhistoriens bästa lavinscen och en film som ska öka skilsmässofrekvensen i Sverige.

Så… hur är känslan inför dessa filmer?

Scenerna ur ”Gentlemen” visar att Mikael Marcimain tycks ha återskapat det förflutna lika snyggt som i tv-serierna ”Lasermannen”, ”Upp till kamp” och filmen ”Call girl”. Här finns ett myller av den svenska skådespelareliten (filmen har 65 roller!). Häftig musik. En historia som på ett härligt sätt är en blandning av alla tänkbara genrer.

Lavinscenen i ”Turist” ÄR maffig. De efterföljande äktenskapsbekymren tycks borra sig djupt ned i huvudpersonernas själar. Ingmar Bergman i modern tappning, typ.

Man blir väldigt nyfiken på båda filmerna.

Gänget bakom ”Gentlemen” siktar på Venedig-festivalen. Ruben Östlund på Cannes. En pikant detalj är att filmen internationellt has om han av samma personer som även försöker få in Roy Anderssons nya film i Cannes-festivalen.

Både Andersson och Östlund är favoriter hos Cannes-cheferna. Men finns det plats för två svenska filmer i årets festival?

– Annars får vi väl peta ned Roy från piedestalen, säger Ruben med en blandning av skämt och allvar.

Följ ämnen i artikeln