Bioflopparna ska utredas

Publicerad 2012-03-13

Nordisk Film undrar varför ”Nobels testamente” är ett fiasko

Malin Crépin har huvudrollen i en av vinterns svenska biofloppar.

Först floppade ”Sean Banan – inuti Seanfrika”.

Sedan var det dags för ­nästa magplask – thrillern ”Nobels testamente”.

Nu ska Nordisk Film utreda varför biopubliken sviker den senaste svenska storsatsningen.

Sean Banan.

Trots SF:s breda lansering, inledningsvis med 116 salonger runt om i landet, har ”Sean Banan – inuti Seanfrika” bara lockat 43 408 biobesökare sedan premiären den 15 februari.

– Visst hade vi säkert hoppats att det skulle komma fler folk till biograferna men den har ändå letat sig in till biotoppen, sa Eva Svendenius på Svensk Filmindustri till Nöjesbladet efter filmens premiärvecka.

Krympte satsningen

Nu kommer nästa bakslag för svensk film. ”Nobels testamente” lanserades stort på hela 171 salonger runt om i landet den 2 mars. Men redan efter premiärveckan tvingades Svensk Filmindustri krympa satsningen till 110 salonger.

Blott 29 531 personer har ­velat se filmatiseringen av ­Liza Marklunds deckare.

– ”Nobels testamente” var en stor satsning och vi hade högre förväntningar på publikintresset än vad som har infriats, ­säger Pia Grünler, distributionschef på Nordisk Film.

”Populärt tv-program”

Efter de sviktande siffrorna ska Nordisk Film analysera varför biobesökarna har nobbat Annika Bengtzon. Melodifestivalen kan vara en förklaring.

– Det är ett populärt tv-program. Det kan vara så att man väljer att titta på det och går på bio en annan dag i veckan i stället. Fast jag tror inte att det isolerat påverkar, säger hon.

Två svenska filmer har dock lyckats. Mikael Persbrandt i ”Hamilton – i nationens intresse” har lockat in 506 848 cineaster i biomörkret sedan premiären den 13 januari. På fem veckor har 345 859 personer hunnit se ”En gång i Phuket”.

ANNONS