H&M avgiftar sin klädproduktion
Publicerad 2011-09-20
Lovar nolltolerans mot miljögifter
Klistermärken och engagemang kan rubba även stora klädjättar. Efter en kampanj genomförd av miljöorganisationen Greenpeace lovar klädkedjan H&M att avgifta sin klädproduktion.
Förra veckan satte aktivister från Greenpeace upp klistermärken med texten "Detox our water!" på skyltfönstren till H&M-butiker och delade ut information till H&M:s kunder.
I fredags träffades representanter från de båda parterna för en diskussion som slutade med att H&M nu åtagit sig att fasa ut alla farliga kemikalier till 2020. Sedan tidigare har Adidas, Nike och Puma lovat samma sak.
"En betydelsefull aktör"
– Vi är oerhört glada över H&M:s ansvarstagande beslut. Som en av världens största återförsäljare av kläder är H&M en mycket betydelsefull aktör. Genom att visa att klädproduktionen kan vara fri från farliga kemikalier sänder H&M en mycket viktig signal till hela textilbranschen, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace i ett pressmeddelande.
I en kommentar från H&M meddelar företaget: ”Vi har alltid legat i framkant när det gäller att arbeta med kemikalier och var bland de första i branschen att upprätta en förbuds- och begränsningslista över farliga kemikalier som våra leverantörer måste följa. Eftersom vi sedan många år tillbaka delar Greenpeace engagemang för miljön, har vi nu tagit ytterligare ett steg i vårt arbete.”