Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

”Jätten” blir kvällens Guldbaggevinnare för bästa film

Publicerad 2017-01-23

”Jätten” vinner Guldbaggen för bästa film.
Det tippar Nöjesbladets båda filmkritiker Jan-Olov Andersson och Jens Peterson.
Johannes Nyholms film har fått sex nomineringar. Konstigt nog inte för bästa regi.

I flera klassar finns den här gången fem eller fyra nominerade, men som alltid är det svårt att förstå hur nomineringsjuryns 34 personer har tänkt. Vilka som till sist vinner är det nio andra som väljer och då brukar det fördelas än hit, än dit. I år är det bland andra Lena Endre, Stina Ekblad och Lisa Ohlin som utser vinnarna.
Så här tippar Nöjesbladets båda ”biogubbar” Jan-Olov Andersson (JOA) och Jens Peterson (JP) att det går:

Bästa film:
JOA
”Jätten”. Fantasifull, vemodig, gripande, hjärtevärmande.
JP
”Jätten”. En originell och känslostark långfilmsdebut.

Bästa regi:
JOA
När ”Jätten”-regissören Johannes Nyholm inte är nominerad, vinner Goran Kapetanovic.
JP
Goran Kapetanovic för ”Min faster i Sarajevo”. Kanske i konkurrens med bröderna Herngren.

Bästa kvinnliga huvudroll:
JOA
Maria Sundbom bär verkligen upp Suzanne Osten-filmen ”Flickan, mamman och demonerna”. Karin Franz Körlof är främsta utmanare.
JP
Karin Franz Körlof i ”Den allvarsamma leken”. Maria Sundbom är också en favorit.

Bästa manliga huvudroll:
JOA
Anders Mossling i ”Yarden”. Så bra att han nästan lyckas blåsa liv i en enformig film.
JP
Milan Dragisic i ”Min faster i Sarajevo”. Bra i den bästa filmen i den här kategorin.

Bästa kvinnliga biroll:
JOA
Svetlana Rodina Ljungkvist i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”. Höjer humornivån så fort hon dyker upp.
JP
Liv Mjönes i ”Den allvarsamma leken”. Hennes bedragna hustru gör starkt intryck.

Bästa manliga biroll:
JOA
Alla fyra är värdiga vinnare. Gillar Michael Nyqvists tidningsredaktör i ”Den allvarsamma leken”, men Johan Kyléns stöttande kompis i ”Jätten” berör mest.
JP
Iwar Wiklander i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”. En skicklig veteran som är värd att prisa.

Bästa manus:
JOA
Johannes Nyholm för ”Jätten”. Inget snack om saken.
JP
Johannes Nyholm för ”Jätten”. När han inte kan få för regin borde hans manus få bagge.

Bästa foto:
JOA
Ita Zbroniec-Zajt för ”Yarden”. Fast jag är väldigt svag för de svartvita bilderna i ”Sophelikoptern”.
JP
Ita Zbroniec-Zajt för ”Yarden”. Ett drama med många minnesvärda bilder.

Bästa klipp:
JOA
”Jätten”. Bästa filmen är också bäst klippt.
JP
”Jätten”. Redigeringen är en av de unika sakerna med filmen.

Bästa kostym:
JOA
Kicki Ilander för ”Den allvarsamma leken”. Klassiska kostymfilmer vinner alltid sådana här priser.
JP
Jaana Fomin för ”Flykten till framtiden”. Skickligt återskapat 1970-tal i varje detalj.

Bästa ljud/ljuddesign:
JOA
”Yarden”. Säga vad man vill om filmen, men den låter jäkligt bra.
JP
Patrik Strömdahl för ”Yarden”. Design är ett fint ord för ljudet i det existentiella dramat över och under vatten.

Bästa mask/smink:
JOA
Eva von Bahr och Love Larson. Strunt samma vilken av filmerna de vinner för.
JP
Eva von Bahr och Love Larson för ”Hundraettåringen…”. De borde fått Guldbagge för ”Hundraåringen...”, men får nog revansch nu.

Bästa originalmusik:
JOA
Björn Olsson för ”Jätten”. Men både Jimmy Lagnefors och, framför allt, Matti Bye (”Hundraettåringen…”, ”Den allvarsamma leken”) borde ha varit nominerade.
JP
Björn Olsson för ”Jätten”. Jag hade även nominerat Jimmy Lagnefors för ”Flykten till framtiden”.

Bästa scenografi:
JOA
Anna Asp (”Den allvarsamma leken”) har så många priser, så hon unnar nog Liv Ask/Bengt Fröderberg att vinna.
JP
Liv Ask/Bengt Fröderberg för ”Flykten till framtiden”. De har byggt upp en trovärdig stockholmsgata i studio.

Bästa dokumentärfilm:
JOA
”Martha & Niki” av Tora Mkandawire Mårtens. Nu när den självklara vinnaren ”Skörheten” inte ens är nominerad.
JP
”MonaLisa story” av Jessica Nettelbladt. En gripande historia som utspelas över flera år.

Bästa visuella effekter:
JOA
Fredrik Nord för ”Hundraettåringen…”.
JP
Tomas Näslund för ”Upp i det blå”. Kul dockor och lekfulla effekter i familjefilmen.

Bästa kortfilm:
JOA
”Baby” av Lovisa Sirén, med Bahar Pars i huvudrollen.
JP
”6A” av Peter Modestij. Om mobbning på mellanstadiet.

Bästa utländska film:
JOA
”Min pappa Toni Erdmann” - av de nominerade filmerna. Det fanns ännu bättre.
JP
”Min pappa Toni Erdmann”. Fast de andra är också mycket starka upplevelser.

Biopublikens pris
JOA
”Hundraettåringen…”. Men varning för att de som gillar Morran & Tobias-filmen kanske är mer fanatiska och röstande fans.
JP
”Hundraettåringen…”. Den film som har setts av flest, brukar vinna.