Gucci-smink tar Göran Lundström till Oscarsgalan
Publicerad 2022-03-21
Bakom Jared Letos förvandling i ”House of Gucci” står två svenska maskörer. På söndag kan de tilldelas en Oscar.
– Det är det absolut svåraste jag gjort, man tömde ut sig helt, säger Göran Lundström.
En dubbelhaka och en flint. Så mycket visste Göran Lundström om när han blev kontaktad, efter ett sent avhopp, för att göra sminkningen av Jared Leto till Ridley Scotts ”House of Gucci”.
– Och jag sade att jag måste ändra på hans käklinje, den är så skarp. Bara att ta bort den och lägga på en dubbelhaka gör att han ser ganska tjock ut direkt, för Jared har ett ganska stort huvud.
Endast tre veckor före inspelningsstart kastas Göran Lundström och hans kollega Anna Carin Lock (som gjorde peruken) in i arbetet med att totalt transformera Jared Leto, dokumenterad Hollywood-snygging, till Paolo Gucci, som i filmen är en rundlagd, excentrisk modeskapare.
Andra Oscarsrundan
Göran Lundström är ingen nybörjare. Han jobbar sedan många år internationellt och blev Oscarsnominerad första gången 2019, för sin trollsminkning i den svenska filmen ”Gräns”.
Men den här gången hade han ingen framförhållning.
– Det var lite bra också, annars hade man nog varit rädd för höga krav. Hela grejen att man vill göra om en känd person till en helt annan person är en stor utmaning.
Arbetet med Jared Leto beskriver Göran Lundström som det tuffaste han gjort.
– Jag skulle inte önska någon detta, det är för svårt. Man tömmer ut sig helt. Anna Carin bara skrattar ibland när vi gör intervjuer för jag glömmer bort saker, jag var inte riktigt där, säger Göran Lundström och fortsätter:
– Varje dag kämpar man för att göra något som egentligen är för svårt.
Kämpade inte emot
Ett problem i sammanhanget var att Göran Lundström och Jared Leto inte kunde träffas personligen före inspelningsstarten.
– Vi pratade bara digitalt och så gjorde jag en modell av honom med en 3D-scanner.
I rollen som Paolo Gucci är det bara Jared Letos överläpp och mustasch, en bit under ögonen och toppen av öronen som inte är täckta av silikon. Ansiktet pusslades ihop av nio bitar ofärgad silikon varje inspelningsdag, som sedan målades.
Egentligen är Göran Lundström inte ett fan av att använda för mycket ”prosthetics”, som det kallas på engelska.
– Det får inte bli en gimmick, bara för att det går. Men jag tycker att Jared gjorde ett fantastiskt jobb, det kändes inte som en sminkning. Han kämpade inte emot silikonet, säger Göran Lundström och fortsätter:
– Jag tror att många är rädda för att det ska hända något om de rör för mycket på ansiktet. Men han har sålt in den här sminkningen på ett fantastiskt sätt.
Njuter av nomineringen
Att det hårda jobbet nu har resulterat i en Oscarsnominering tycker Göran Lundström vittnar om kompetensen inom Oscarsakademin.
– Jareds sminkning är ju spektakulär så på ett sätt känns det som en självklarhet. Det riktigt roliga är att Oscarsakademin lyfte fram mig och Anna Carin och inte någon som är övergripande ansvarig för makeup. Det var enormt häftigt och oväntat, då fattade vi att de värderade vår sminkning mycket högre än resten av filmen.
Inför Oscarsgalan, som äger rum natten mot måndagen den 28 mars svensk tid, passar Göran Lundström, som på senare tid bland annat jobbat med sminkningen av Pingvinen i ”The Batman”, på att njuta av det faktum att han har en jobblucka och kan delta i alla aktiviteter som anordnas av Oscarsakademin.
– Jag tror inte någon kommer ihåg vem som blev nominerad för en Bafta, men Oscars trycker väldigt hårt på det: ”nu är ni nominerade och det betyder att ni är speciella”. Att vinna vore förstås ännu mer speciellt men statyetten får man när allting är över. Vi åker inte dit för att vinna, utan för att få delta.
TT: Det är ju ett till svenskt team i samma kategori, hur känns det?
– Jag ställer mig inte mot någon, det spelar ingen roll för mig om de är svenska eller inte. Det är nog mest spännande i Sverige. Jag gör inte det här jobbet för att vinna priser ändå.