Nu är de tillbaka

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-05

90-talets pojkband och supermodeller gör succé

LONDON. Bevvan, NKOTB, Rachel-frisyren och supermodeller.

Minns ni?

Nu är nittiotalet tillbaka.

Intåget har redan börjat med pojkband som återförenas och tv-serier som fräschas upp.

Det nya nittiotalet firas med en spinoff till numera kultserien ”Beverly Hills 90210”. Shannen Doherty ska återigen spela Brenda och Jennie Garth är tillbaka som Kelly Taylor. Nu väntar fansen spänt på att hunken Luke Perry också ska säga ja.

– Allt går i cykler men vi är inte så snabba som vi tror. Att nittiotalet skulle vara tillbaka som fenomen tror jag handlar mer om kommersiella krafter, säger trend-analytikern Paula Malm.

Drog in 200 miljoner

Take That smygstartade 2006 med ett nytt album och en musikal baserad på deras framgångar. Spice Girls, som bildades 1994, återförenades med en världsturné i vintras. Och de gjorde det med besked. Bara spelningarna i London drog in närmare 200 miljoner, skriver The Guardian.

Nu hoppas New Kids on the Block på samma succé. Pojkbandet som fick flickor att tråna och skrika sig hesa i början av nittiotalet återförenades i mars. Nu kommer albumet och en stor turné.

Och supermodellerna som fick sina smeknamn under förra decenniet är aktuella i nya stora kampanjer. Linda Evangelista är Pradas ”nya” ansikte, Claudia Schiffer och Christy Turlington gör Chanels kampanjer.

Ikoner dammas av

– Supermodellen var superhet då, i dag är de mogna kvinnor. Vad som hänt är att de dammar av ikonerna från nittiotalet och paketerar om dem för 2000-talet, säger Paula Malm.

ANNONS