Jesus, vilken superstar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-01

Ola Salo är som född för rollen

Här glider Jesus in på scenen – i solglasögon.

MALMÖ. Visst är Ola Salo en superstjärna.

Han spelar Jesus som om han var född till rollen.

Salos kraft och passion bär föreställningen.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Jesus Christ superstar

Malmöoperan. Regi Jonny Danielsson, med Ola Salo, Patrik Martinsson, Emma Lyrén och Fred Johansson.

--------------

Musikalen från 1970 behöver en Jesus man kan tro på.

Ola Salo ger ett känslomässigt centrum åt den lekfullt rockiga versionen av sista veckan i Jesu liv. När vi möter honom blir anhängarna allt fler och en skeptisk Judas undrar vilken sorts makt Jesus strävar efter. Salo ger tyngd åt sin roll, i synnerhet när det drar ihop sig till dödligt allvar i slutet och han har blödande nakna samtal med sin Gud.

Salo har också röst nog att klara den svårsjungna rollen. Ibland i falsett.

Tog från ICA i Betlehem

Musikalen av Andrew Lloyd Webber och Tim Rice tog tidens tonfall och berättade evangeliernas historia med respektlöst vardagsspråk. Ytligheten var medveten.

Prästsonen Ola Salos nya översättning behåller den andan. Så här får Judas rimma:

”Visste du på korset redan, blodig och sårig att det var finalen på en kioskvältar-story?”

Jesus gör entré i solglasögon och lärjungarna ser ut som ett brokigt gäng kompisar som kanske spelar innebandy tillsammans. Det är nutidskläder och Jesus rider inte in i Jerusalem på en åsna utan i en gnisslande kundvagn. Lånad från ICA i Betlehem får man förmoda.

Men det här är verkligen en berättelse som är förankrad i tid och plats. Den utspelas just den påskveckan. Just i Jerusalem. I slutet av Golgatavandringen väntar ett kors.

Judas får bonus

Visst. Man kan göra små blinkningar för att visa likheter med då och nu. Som att ersättningen Judas får för att förråda Jesus inte är 30 silverpengar utan kallas ”bonus”. Eller att nattvarden ser ut som den berömda tavlan och har med Maria vid bordet – precis som i Da Vinci-koden.

Judas är den andra stora rollen och Patrik Martinsson gör den mycket bra. Överstepräster och myndighetspersoner sjungs som sig bör av bullrande basar. Emma Lyrén som Maria Magdalena sjunger prydligt och korrekt och artikulerar som en talpedagog, men en ruffigare rockröst hade kanske passat bättre? Jesus dejtar ett fnask, heter det med Ola Salos ordval.

Generöst slöseri

En påkostad show som utnyttjar teaterns resurser, och imponerande scenerier. Rätt ram åt de många starka sångerna – Lloyd Webber har aldrig slösat så generöst med bra melodier som här.

En musikal som kräver en superstjärna.

Det är Ola Salo.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln