Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

FHM vill skjuta upp nya publiktaken

Sara Haldert/TT

Publicerad 2021-03-30

Folkhälsomyndigheten begär att regeringen drar i bromsen och skjuter på de lättnader i restriktioner som skulle ha införts i april. Det gäller till exempel de nya publiktaken.

Inte helt oväntat, menar Joppe Pihlgren som är verksamhetschef på Svensk Live.

Smittoläget i Sverige är så allvarligt att Folkhälsomyndigheten ber regeringen att avvakta med en rad förändringar i den så kallade begränsningsförordningen. Det handlar till exempel om deltagarantal för allmänna sammankomster och offentliga evenemang som teaterföreställningar och konserter.

Myndigheten vill nu att regeringen avvaktar med de nya publiktaken till i maj.

Framförhållning

Joppe Pihlgren, verksamhetschef på Svensk Live, är inte förvånad över beskedet och tror att framförhållning är nyckeln till att kunna köra i gång kultur- och nöjesverksamheterna igen.

– Det handlar om vad som kommer att gå att göra i sommar eller inte. Och då behöver man lite framförhållning för att veta vad man kan planera att göra, säger han.

TT: Du tror inte att så många har planerat att dra i gång i april?

– Nej, det har vi redan räknat bort, säger Pihlgren.

– Nu är vi på vad som går att göra i sommar? Och när i sommar? Går det att göra någonting i september? Det kommer nog att bli intensiva dagar, helt enkelt.

Regeringen har föreslagit att det nuvarande publiktaket på åtta personer ska kunna anpassas efter om arrangemanget är inomhus eller utomhus och om det finns anvisade sittplatser eller inte.

Folkhälsomyndigheten föreslog i sitt remissvar i februari att förändringarna skulle träda i kraft den 11 april, om smittoläget tillåter. Men nu backar myndigheten om datumet och begär att det flyttas fram till den 3 maj.

Folkhälsomyndigheten begär att införandet av de nya publiktaken införs i maj i stället för i april. Arkivbild.

Hopp om återstart

Det tidigare beskedet om vissa lättnader i april har fått kultur- och nöjesverksamheter att hoppas på att kunna köra i gång igen, även om det skulle bli i liten, smittsäker skala.

Till exempel föreslogs att evenemang inomhus med sittande publik skulle kunna få ha en publik på max 50 personer och utomhusarrangemang högst 100 deltagare. Tanken är att taken sedan stegvis ska höjas när virusläget förbättras.

PODD Varumärket Astra Zeneca

Aftonbladet Daily med Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen