Ellen Bergström och Niclas Lijs svar efter stämningen: ”Helt lugn”
Krävs på 371 317 kronor ● ”Vårt försäkringsbolag har fixat allt för oss”
Publicerad 2024-01-04
Ellen Bergström och ex-partnern Niclas Lilj renoverade badrummet vilket orsakade fuktskador i fastigheten.
Bostadsrättsföreningen stämmer dem på 370 000 kronor.
Bergström och Lij menar att det är byggföretagets fel.
Influencern Ellen Bergström, 34, och dåvarande partnern, ”Bachelor”-profilen Niclas Lij, 38, renoverade badrummet i den gemensamma lägenheten – men någonting gick fel.
Renoveringen orsakade fuktskador hos en granne på grund av en läckande ledning, detta upptäcktes ett par månader efter att bygget avslutats.
Bostadsrättsföreningen har stämt Bergström och Lij eftersom de menar att renoveringen gjordes ”oaktsamt”. De krävs på 371 317 kronor i ersättning för kostnader som uppstod när skadorna åtgärdades av föreningen.
I stämningsansökan står det att föreningen bad dem fixa läckaget, men att de då vägrade.
Svarar: Pekar ut byggfirman
Nu berättar Bergström och Lij om sin inställning till stämningen. De menar att det är det anlitade byggföretaget som bär ansvaret.
– Vi har gjort det som krävs av en privatperson. Vi har beställt ett helt badrum utan vattenläcka men uppenbarligen har vi inte fått det och sedan har det blivit en jättelång process. Varken jag eller Niclas har renoverat någonting utan vi har anlitat en firma som är auktoriserad, säger Ellen Bergström till Expressen.
Niclas Lij säger att varken de, byggföretaget eller bostadsrättsföreningen har velat ta ansvar för kostnaderna för läckan.
– Jag känner mig helt lugn i det här, dels har vi uppbackning av vårt försäkringsbolag. Sen vet jag att oavsett hur det slutar så kommer slutnotan hamna på byggföretaget, säger han till Aftonbladet.
”Vi har god ton med föreningen”
Lij och Bergström har vetat länge att bostadsrättsföreningen skulle stämma dem.
– Vi har god ton med föreningen och jag pratade med ordföranden som berättade redan innan att de skulle skicka in en stämningsansökan så vi var beredda på det.
Det är Lij och Bergströms försäkringsbolag som företräder dem i rättsprocessen.
– Vårt försäkringsbolag sköter hela vår talan i den här stämningsprocessen. De löser hela rättegångsprocessen om det nu blir en sådan, säger Niclas Lij.
– Vårt försäkringsbolag har hjälpt oss med ersättningsboende och uppbyggnad av nytt badrum från tätskiktet. Dom fortsätter att backa oss i hela den här rättsprocessen vilket känns tryggt.
Var inne i en separation
Under tiden som föreningen åtgärdade läckan fick det dåvarande paret bo i en ersättningslägenhet under en längre tid. I samma veva höll de också på att separera.
– Det har varit en lång och utmanande process, speciellt med tanke på att jag och Ellen varit i en separation samtidigt och inte kunde sälja lägenheten förrän badrummet var helt omgjort. Vi har verkligen lärt oss att samarbeta även som separerade, säger Lij.
Aftonbladet har sökt Ellen Bergström för en kommentar vid upprepade tillfällen. Tidningen har även sökt byggfirman som inte har återkommit.
Läs mer om Guldbaggens publikpris och de nominerade filmerna här.