Dom: Kissie måste flagga för reklam
Publicerad 2019-12-05
Bloggaren Alexandra Nilsson, även känd som Kissie, förbjuds av Patent- och marknadsöverdomstolen att göra reklam i sociala medier utan att tydligt reklammarkera inläggen, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Målet handlade om tre inlägg som hon gjort för ett företags räkning och som handlade om att sälja mobiltelefoner. I fjol kom dom i första instans, som sedan överklagades.
Patent- och marknadsöverdomstolen håller med Konsumentombudsmannen (KO) om att de tre inläggen var alltför bristfälligt reklammarkerade. Det räcker inte att skriva "i samarbete med" utan det måste framgå att det är ett betalt samarbete, enligt domen. Att reklammarkeringen kommer i slutet av inslaget räcker heller inte.
"Vi är nöjda med att domstolen skärper kraven på tydlighet när det gäller reklammarkering", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.