Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Kents dödsdans – lättsam tonårslek

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-22

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Kents cd ”Fyra nyanser av svart” dundrar av

tomheten i Killinggängets långfilm. Jocke

Berg skissar bilder från ett land som en miljonär

från Eskilstuna lämnat och numera zappar

fram på teven.

Von oben-dragen i Bergs poesi har blivit vanligare

med åren, de ingår i poängen med konceptet

Kent, ett band för den småbildade medelklass

med konsumtionsångest som föraktar

lådvin, gör halvt föräldrauppror och ringaktar

underklassens enkla tv-nöjen. Kent spelar outsiders

mitt i allt det här vanliga. Som du. Som

jag. Som vi alla.

Så länge den dystre melankolisten inte

namedroppar skalderna Keats och Baudelaire

eller konstnären Jackson Pollock utan

håller sig till Michael Caine och ett indiehjärta

som slår och slår och Romeo i jeans på din balkong,

så matchas hans karga minimalism och

poplyriska språkkänsla av ingen svensk artist.

Ingen. Jocke Berg är en stor stilist.

Det finns ingen anledning att ta ”Du &

jag döden” på så rasande stort allvar. Det är

folkhemsgoth, eller gothschlager, med lagom

av det där svarta i kanterna som aldrig går ur

oss och som då och då ringer till bröstet och

skriker att nu är det fara för ond bråd panikdöd.

De barn som älskar Kents depma nu kommer

att märka att smärtan blir värre med åren, att

plågan kan bli så stor att döden blir ett

verkligt alternativ, på riktigt. Då behövs

djupare musik än gothrock.

Dödsdansen ”Du & jag döden”

är en lättsam tonårslek, men viktig som

masskultur eftersom den ger toner och

ord åt den svenska ungdomsångstens alla

ensamma landsortsjälar på adresser dit

Gyllene Tider varken kan eller vill hitta.

Det är skönt, det är vackert. ”Du & jag

döden” är väldigt vacker och med musiken

genom hörlurar blir ögonen fuktiga

av en ensamhets tårar som inte orkar

fram, och som inte förtjänar att komma

fram, men som är nära.

VECKANS

Fredrik Virtanen

Följ ämnen i artikeln