SVT ger Amy gratisreklam

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-06

Är med i ”Så ska det låta” – dagar innan finalen

FÖRDEL AMY ”Är hon jättecharmig i ’Så ska det låta’ så är det klart att det påverkar folk”, säger Daniel Nellhard, medierådgivare.

Amy Diamond ses av två miljoner tv-tittare i ”Så ska det låta” – bara dagar före Melodifestivalens final.

– Vi är senare i redigeringen och det gick inte att göra ändringar, säger projektledaren Ann-Christine Blixt.

Peter Nyrén, nöjeschef på SVT.

I morgon deltar Amy Diamond i ”Så ska det låta”.

Avsnittet spelades in i oktober, när hennes medverkan i Melodifestivalen inte var klar.

Men sedan en månad tillbaka är finalplatsen i Globen ett faktum.

Via ”Så ska det låta” har Amy Diamond därmed möjlighet att nå ut till ytterligare drygt två miljoner tittare – bara veckan innan hon tävlar i Melodifestivalen.

Gick inte att undvika

En fördel gentemot de andra finalisterna och en form av gratisreklam som projektledaren för ”Så ska det låta”, Ann-Christine Blixt, hade velat undvika.

– Vi är senare ute med redigeringen i år och det gick inte att göra ändringar i programmen, säger Blixt.

Christel Willers, projektledare för Melodifestivalen, hade ett möte med Ann-Christine Blixt när Amys bonustid i rutan var ett faktum.

Christel Willers bedömde då inte situationen som akut.

– Dessutom tror jag inte att det påverkar i någon större grad, säger Christel Willers.

Daniel Nellhard, medierådgivare på Carat, är däremot övertygad om att exponeringen kan ge utslag.

– Är Amy jättecharmig och duktig i ”Så ska det låta” så är det klart att det kan påverka folk i en viss riktning, säger han.

För Lee Deasismont, Amy Diamonds manager och pappa, är den extra tiden varken positiv eller negativ.

– Jag tror inte att det påverkar hur man röstar i slutändan. Folk tänker inte så.

Det är inte första gången en Melodifestivaldeltagare får extra tid i rutan.

”Har ingen betydelse”

Förra året deltog Sanna Nielsen i ”Så ska det låta” bara timmar innan hon tävlade i Melodifestivalen.

SVT:s nöjeschef, Peter Nyrén, sa då att man skulle se över problemet inför framtiden.

– Det har vi gjort nu. Vi kom fram till att vi inte tror på någon ”Så ska det låta”- effekt, säger Peter Nyrén.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln