Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Kunderna rasar efter kanalkaoset: ”Skärpning båda två”

Är missnöjda med både Telia och Discovery

Publicerad 2017-06-08

Telia och Discovery kommer inte överens om det nya distributionsavtalet.

Nu har kunderna tröttnat och anklagar båda företagen för pajkastning.

– Skärpning till båda två. Skippa tramset och tänk på kunderna istället, skriver en upprörd tittare på Nöjesbladets Facebooksida.

Telia och Discovery kunde inte komma överens trots sena förhandlingar under onsdagsnatten. Vid tolvslaget löpte det befintliga distributionsavtalet ut och 1,5 miljoner Teliakunder får nu vara utan Discoverys kanaler.

Telia meddelade under natten till torsdagen att de initierat nedsläckningen av kanalerna. Det innebär att tittare som är kunder hos Telia inte kan se på Kanal 5, Kanal 11, Eurosport eller Discoverys övriga kanaler.

Kanalkonflikten har gjort att många tittare nu är upprörda. Och inte bara för att de saknar sitt vanliga kanalutbud. Många anser även att de två bolagen ägnar sig åt pajkastning istället för att lösa konflikten.

”Bedrövligt är bara förnamnet. Skärpning till båda två. Skippa tramset och tänk på kunderna istället”, skriver en tittare på Nöjesbladets Facebooksida.

”Sluta med pajkastningen”

Även på Telias och Kanal 5:s Facebooksidor uttrycker kunderna sitt missnöje.

”Sluta med med pajkastningen och lös problemet istället, jag som kund betalar för tjänsten och kan inte ni leverera den så förlorar både ni och Discovery mig och många andra som kund”, skriver en kund på Telias Facebooksida.

”Det är inte bara ena sidan man är två om att träta, sandlådenivå”, skriver en tittare på Kanal 5:s Facebooksida.

”Är jättetråkigt”

Från Telias sida beklagar man att kunderna hamnat i kläm.

– Vad gäller den återkoppling vi fått från våra kunder är det naturligtvis så att Discovery har ett bra tv-innehåll och det ska vi ha väldigt stor respekt för. Det är självklart att vi vill ha med dem i vårt utbud. Vi hade gärna sett att vi hade kunnat lösa det här, säger Inger Gunterberg, presskontakt på Telia.

Hur reagerar du på att folk kritiserar Telia och Discovery och ber er att sluta ägna er år pajkastning?

– Vi har försökt nå en överenskommelse med Discovery. Det är jättetråkigt att våra kunder hamnar i kläm på det här sättet.

Kommer förhandlingarna att återupptas?

– Det pågår självklart en dialog kontinuerligt. Ambitionen är att vi ska lösa det här.

”Förstår frustrationen”

Hos Discovery uppger man att man gärna skulle vilja finnas på Telias plattformar.

– Jag förstår verkligen frustrationen hos tittarna för den är precis samma som vår. Vi är ett TV-hus och det ligger i vårt DNA att vi vill nå alla tittare i Sverige. Vi finns hos alla andra distributörer idag och vi ser ingen anledning till att vi inte också skulle kunna finnas på Telias plattform. Det här är jättefrustrerande, säger Dan Panas, presschef för Discovery Networks, till Nöjesbladet.

Är dörren öppen för förhandling?

– Ja. Allt vi gör strävar efter att nå så många tittare som möjligt. Man kan superlita på att vi gör allt vi kan för att även få finnas på Telias plattform, säger han.

Följ ämnen i artikeln