Ilskan mot Arbetsförmedlingen växer
Uppdaterad 2019-10-04 | Publicerad 2019-10-02
Arbetsförmedlingen får ännu mer kritik för sin kampanj ”Gör Plats!”.
Även föreningen för de Neurosedynskadade är kritiska.
– Jag är besviken på de kändisar som är med och förminskar vår förmåga, säger Björn Håkansson, föreningens ordförande, till tidningen Resumé.
Föreningen för de Neurosedynskadade, FfdN, är kritisk mot den sista delen i kampanjen ”Gör Plats!”, där kändisars ansikten klistrats in på funktionsvarierade personers kroppar, rapporterar Resumé.
– Det finns massor med handikappade människor som nått framskjutna positioner i samhället, varför använder man inte dem? De verkar inte ha tänkt överhuvudtaget. För mig framstår kampanjen som rent ut sagt idiotisk. Det är ett kraftigt snedsteg och jag är besviken på de kändisar som är med och förminskar vår förmåga, säger Björn Håkansson till tidningen.
Amelia Adamo försvarar kampanjen
Tidningsdrottningen Amelia Adamo, 72, är med i kampanjen och på bilden har man klistrat hennes ansikte på en dysmeliskadad mans kropp. Hon menar att det är en viktig kampanj för att synliggöra den problematik som finns för personer med funktionsvariation på arbetsmarknaden.
– Det här är en verklighet som man inte får blunda för och jag tycker själv att det här en bra kampanj, säger hon till Nöjesbladet.
Kampanjen har fått en del kritik vilket även Amelia Adamo uppmärksammat.
– Uppsåtet är ju gott, men det finns alltid några som blir kränkta. Jag tycker att de borde tycka att det är fint att det uppmärksammas. Då tycker kanske några att det sker på ett kränkande sätt men då får du prata med Arbetsförmedlingen som gjort kampanjen, de måste ju tagit reda på om det här är något man blir kränkt av, jag tycker inte det, säger hon.
”Just nu känns allt skit”
Kampanjen som Arbetsförmedlingen och reklambyrån Le Bureau lanserade tidigare i veckan är den fjärde och avslutande delen av ”Gör Plats!”, som har som syfte att göra arbetsgivare mer positiva till att anställa personer med funktionsvariationer.
”Gör Plats!” har fått kritik och en av dem som gick ut hårdats var musikjournalisten Natalie Chanise Eriksson. Hon är själv med i kampanjen och man har ersatt hennes ansikte med influencern Therese Lindgren, 32.
”I nio år har jag inspirerat folk via min serie på SVT, artiklar, intervjuer och min blogg som hade 600 000 läsare. Jag ÄR Influencer” och fortsätter: ”Jag känner mig utskämd inför hela Sverige. Vad sänder jag för signaler till andra tjejer när det står så? Just nu känns allt skit”, skriver Natalie i ett inlägg på Facebook.
Therese Lindgren har dock försvarat kampanjen.
”Kampanjen sätter fingret på något viktigt: att utmana de fördomar arbetsgivare har kring att rekrytera människor med funktionsvariationer”.
Aftonbladet har sökt Arbetsförmedlingen som avböjer att kommentera.