Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Madonnas kollektion hyllad och ratad av bloggare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-23

FAVORITPLAGG Här är några av de plagg som bloggarna hyllade i Madonnas kollektion. Men åsikterna går minst sagt i sär. Flera tycker att kollektionen är tråkig.

”Snälla Madonna. Du kan inte designa. Ge upp. Erkänn dig besegrad. Man kan inte mästra allt. Du får gärna gråta ut hos mig. Inatt är jag välgörare.” Den salvan firar Victoronia av på sin blogg.

Åsikterna om Madonnas HM-kollektion är starka - och varierade.

Den glansiga korta jackan verkar vara en favorit. Den köper Jessica, Catwalker och DvF. ”Den e så fin.. mycket finare i verkligheten än på bilden”, skriver Jessica i en kommentar.

Extravagans, som bloggar på engelska, hittade bara ett plagg hon gillade i kollektionen – den svartvita kimonon. Den köpte även Ellebelle.

Dyrt eller billigt

Maria på Fashion, Fame and Everything in Between är besviken på kollektionen, som hon dessutom tycker är alldeles för dyr. ”Jag har inte riktigt fattat det där, H&M är känt för att sälja kläder till budgetpris och att de sammarbetar med designers och kändisar är ju för att man ska kunna köpa deras kläder oxå, så går de och höjer priserna. Plaggen var inte värda priset, jag menar, det är ju fortfarande H&M-material...”

Anna på Singel och fantastisk? är inte heller imponerad av Madonnas plagg. ”Hennes kollektion var ju faktiskt urtråkig”, skriver hon.

Strnadová blev däremot förtjust. ”Brukar inte gilla Madonnas stil, men woooow vilka snygga kläder det var! Plånboken blev en bra aning lättare när jag gick ut ur H&M med klänning, scarf, jacka och linne (A) Det var ju så billigt också hehe.”

Hon får medåll av Hanna. ”Byxorna med dragkejda vid benslutet. Åh! Jag hittade en klänning jag verkligen ville ha också.”

Överpris på auktionssajt

Lilla T. konstaterar att Madonnakollektionen redan finns till salu på Tradera – till överpris. ”Roliga små människor. Att de ens orkar. Dock är det inte lika illa som V&R kollektionen, men ändå..” skriver hon. ”Själv gick jag förbi H&M vid 16tiden idag och då fanns nästan hela kollektionen kvar.. nåja. Silkesblusen såg rätt fin ut, en sådan vill jag ha till sommaren.. Men sen behöver den inte komma från Madonnas kollektion heller.”

Journaliststudenten Sara konstaterar att rusningen efter kläderna uteblev. ”Jag trodde det skulle vara knööökat. Tji fick jag, det var som vilken vanlig dag som helst.”

Alexandra på Umeåbloggen var på Stockholmsvisit och upplevde kaos: ”...hamnade jag bland Madonnas kollektion på H&M bland hundrafemtioelva kvinnor som slet i kläderna”.

Smart marknadsföring

Fredric på Signerat Kjellberg analyserar H&M:s marknadsstrategi. ”H&M är alldeles fantastiska på att skapa uppmärksamhet. De förmedlar en liten illusion av exklusivitet och lyckas skapa en hysteri som lockar människor att stå i kö för att köpa kläder som sägs vara designade av Madonna.

Jag är uppriktigt imponerad över den smartness som de visar upp när de skapar en exklusivitet i samma typ av kläder som de normalt säljer genom att betala ett välkänt ansikte för att stå som "designer" till plaggen.”

Läs också

Lotta Holmström

Följ ämnen i artikeln