Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Biljettköpare kan snuvas på en miljon – för inställda gig

Uppdaterad 2012-10-09 | Publicerad 2012-10-08

”We love the 90s” backar från sina löften om återbetalning: ”Vi har inte lovat någonting”

Efter tre inställde gig lovade ”We love the 90s” kunderna pengarna tillbaka.

Men nu vacklar företaget – och lämnar kunderna ovetande.

– Vi måste reda upp situationen i firman först, säger arrangören.

”We love the 90s” Sverigelansering blev ett fiasko. Publiken ville inte ha nostalgitrippen – och tre spelningar tvingades att ställas in. 

Nu börjar oron sprida sig hos biljettköparna. Sista datumet för återbetalning av biljetterna närmar sig – men Ticnet vägrar lämna tillbaka pengarna.

Vägrar lämna tillbaka pengarna

– De hänvisar vidare till arrangören och bryr sig inte alls om att deras kunder har blivit blåsta, säger biljettköparen Johan Nyström i Umeå.

Men enligt en väl insatt källa inom produktionen ligger ansvaret – hos arrangören.

– De lokala Ticnet-kontoren får ju inte tag i dem. Jag ringde själv i fredags, men då var numret nedlagt, säger källan.

För Ticnet är det svårt att hjälpa kunderna. De får inte betala tillbaka pengarna – förrän arrangören beslutar det.

– Vi har ju skickat pengarna till arrangören. Vi vet inte riktigt läget där, men som vi förstår det har han ekonomiska bekymmer. Man får vända sig dit, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Ticnet.

”Förlorat enorma summor”

Arrangören kan idag inte ge något besked om vad som kommer att hända med de uteblivna återbetalningarna.

– Det pågår en diskussion mellan oss och Ticnet, men vi har förlorat enorma summor, säger Thomas Borgvang, producent och medarrangör för ”We love the 90s”.

Arrangören brottas nu med höga kostnader – och minimala intäkter.

– Vi har förlorat någonstans mellan 1,2 och 1,3 miljoner kronor i Sverige, säger Thomas Borgvang.

För att nå ett resultat på plus minus noll, krävdes det att showen skulle sälja tretusen biljetter – per gig. De tre inställda spelningarna sålde cirka tvåtusen biljetter – tillsammans.

Tagit emot en miljon – för uteblivna gig

Men det innebär också att arrangören tagit emot cirka en miljon kronor – för inställda konserter.

Ni har ju tidigare lovat kunderna återbetalning.

– Vi har inte lovat någonting, säger Thomas Borgvang.

I det pressmeddelande som ni skickade ut lovade ni det.

– Jo, jo. Men det är mellan oss och Ticnet. Vi jobbar väldigt hårt på det, säger han.

Finns pengarna?

– Det är det vi hoppas på. Men vi har förlorat enorma summor i Sverige, även på de spelningar som blev av. Vi måste reda ut situationen i firman först, säger han.

Censurerar Facebook

Och kundernas reaktioner har börjat svida hos det norska bolaget. Aftonbladets läsare vittnar om att evenemangets Facebooksida har censurerats.

– I helgen var det ett tjugotal kommentarer om återbetalningen på sajten. Nu är det bara ett par, säger en Johan Nyström.

Thomas Borgvang medger att de styr innehållet på sajten från Norge.

– Vi har bara tagit bort kommentarer som är regelrätta påhopp. I princip hade vi kunnat anmäla dem.

– Men man kan skicka meddelanden där, om man har några frågor till oss. Alla mejl sänds över till vår svenska avdelning, säger han.

Men de läsare jag pratat med får ju inga svar.

– Nej. Men vi måste ha ett möte med Ticnet innan vi går ut med någon information, så vi inte lovar något vi inte kan hålla, säger Thomas Borgvang.

Uppdatering

Arrangören har meddelat att biljetterna för spelningen i Linköping kommer att återbetalas.

Aftonbladets läsare rapporterar att Ticnet nu köper tillbaka biljetter i Linköping.

Enligt arrangören är det för tillfället mellan tre- och fyrahundratusen kronor som inte har återbetalats till kunderna.