Cd-skivor är för dyra
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-03-30
Aftonbladets nätläsare tycker skivorna är för dyra
CD-skivor är för dyra.
Nära 90 procent av Aftonbladets nätläsare tror att jätteraset i skivförsäljningen beror på de alltför höga priserna.
– Skivbolagen gräver sin egen grav. En CD-skiva skulle kosta max 50 kronor, säger en uppretad läsare.
Den svenska skivförsäljningen har gått ner med en femtedel jämfört med förra året, enligt ny statistik från Ifpi, svenska skivbolagens branschorganisation. Ett ras som är mycket kännbart för hela branschen.
Försäljningen av cd-singlar har minskat med en femtedel och albumen med en fjärdedel. Försäljningen av minidisc som troddes bli en stor framtidsprodukt är närmast obefintlig.
När Aftonbladets nätupplaga frågade nätläsarna om deras köpvanor svarar majoriteten, nästan 60 procent, att de köper färre skivor än i fjol .
- Det är ju sanslöst att betala 200 kronor för en CD-skiva. Det är inte värt det och därför köper jag mest på rea nu, säger Olle, en av Aftonbladets nätläsare i en kommentar.
Tänkbara orsaker bakom de dalande försäljningssiffror jämfört med tidigare år, är de höjda skivpriserna och Napster.
- Napster hade inte funnits om en CD kostat runt hundringen, tror Peter från Örebro.
– Napster är inget problem. Det stora hotet är hemkopieringen, där vanliga ungdomar bränner skivor till 50 kompisar. Det är därför det är fodralen som är stöldbegärliga i dag och inte skivorna, säger skivbolagsdirektör Bert Karlsson.
När Aftonbladet nätläsare får tycka till om orsakerna bakom den kraftiga försäljningsnedgången svarar 89.6 procent att de tror att det beror på de höga priserna. Ytterligare 5,6 procent tror att det beror på Napster och annan gratiskopiering medan nära tre procent skyller på för dålig musik.
Bert Karlsson håller med om att priset på CD-skivorna är för högt i dag men vill också betona orsakerna till prishöjningen:
Problemet är att för att sälja skivor i dag så måste vi annonsera. Kör du tv-reklam i dag så höjer du priset med 40 kronor, säger han.
Han menar att de svenska skivbolagen ibland är maktlösa i förhållande till de internationella när det gäller prishöjningar. För att komma ur försäljningssvackan och göra kunderna glada finns bara en väg.
– Sveriges Television och Sveriges Radio har ett stort ansvar. I dag finns det inga program där artister kan lanseras. Videos kostar enorma pengar att producera och då blir skivpriset därefter, det är ett moment 22, säger Bert Karlsson.
Thomas Stenmo, jurist på Ifpi och ansvarig för statistiken har ingen klar teori om vad köpsvackan beror på:
– Någonstans borde ju alla tomma cd-skivor som säljs, Napster och ökad hemkopiering märkas i skivförsäljningen. Fast att det enbart skulle bero på det tror vi inte, säger han.
I dag kostar en cd-skiva 199 kronor efter att priset höjdes i november i fjol. Då svarade nästan samtliga nätläsare, 97 procent, nej på frågan om d e kunde tänka sig att betala 199 kronor för en cd.
Annika Sohlander, Mattias Källman