TV4: ”Jobbar för att skapa arbetsro”
Tv-bolagets HR-direktör Åsa Barsness bemöter kritiken
Publicerad 2020-11-16
TV4:s HR- och kommunikationsdirektör bekräftar att en kritiserad TV4-chef omplacerats efter Aftonbladets granskning.
– Personen som du refererar till har återgått till sina ordinarie arbetsuppgifter och leder inte längre arbetet på den aktuella avdelningen, säger Åsa Barsness i ett mejlsvar.
Aftonbladet har i flera artiklar granskat arbetsmiljön på TV4. Efter avslöjandet att en kritiserad chef omplacerats efter att flera personer sagt upp sig utan nya jobb att gå till svarar tv-bolagets HR- och kommunikationsdirektör Åsa Barsness på Aftonbladets frågor via mejl.
Vill du som HR- och kommunikationsdirektör säga något om beslutet att ta bort den utpekade chefen från de arbetsuppgifterna?
– Personen som du refererar till har återgått till sina ordinarie arbetsuppgifter och leder inte längre arbetet på den aktuella avdelningen. Nu jobbar vi för att skapa arbetsro för alla inblandade.
Vad ska hen göra i stället?
– Sina ordinarie arbetsuppgifter.
Hur kommer det sig att det tagit sju månader sedan anställda slog larm för att ni skulle fatta det här beslutet?
– Personalärenden är alltid svåra att kommentera offentligt av respekt för alla inblandade, det tror jag att de flesta förstår. TV4 tar arbetsmiljöfrågor på stort allvar och hanterar dem tillsammans med fack och skyddsombud. Men man kan alltid göra mer och det är mitt ansvar.
Med tanke på den omfattande kritik mot arbetsmiljön även på andra avdelningar på TV4 som vi har publicerat, hur ska ni jobba för att arbetsmiljön ska bli bättre?
– Det är inte en bild som jag känner igen och den är inte samstämmig med de regelbundna mätningar som görs av arbetsmiljön på TV4. Men alla signaler om att medarbetare mår dåligt på jobbet tar vi på allvar. Jag är som HR-direktör ytterst ansvarig och jobbar med vår arbetsmiljö varje dag – alla ska må bra på jobbet. Vår arbetsmiljö är i allra högsta grad ett levande arbete och förhållningssätt på TV4. Det gäller kanske lite extra i dessa pandemitider när många jobbar hemma och vi inte kan träffas på samma sätt som tidigare.
Vad tar du som HR- och kommunikationsdirektör för ansvar för att medarbetare hos er har mått så dåligt att de känt sig tvingade att säga upp sig?
– Alla signaler om att medarbetare mår dåligt på jobbet tar vi på allvar och det är ytterst mitt ansvar som HR-direktör.