Michelle – modell värd miljarder
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-23
Plaggen presidentfrun bär säljer som smör
LONDON. Allt Michelle Obama tar i blir till guld.
Eller åtminstone det hon tar på sig.
Totalt har hennes favoritmärken ökat i värde – med 19 miljarder kronor.
Om inte modedrottning så är Michelle Obama åtminstone modevärldens första dam. Enligt en ny studie kan ett enda framträdande av den amerikanska presidentfrun göra att klädmärket hon bär, eller kedjan som säljer det, ökar sin försäljning med upp till 100 miljoner kronor.
Bland favoritmärkena finns Calvin Klein, Nina Ricci och Gap.
När Michele Obama intervjuades i Jay Lenos talkshow i den amerikanska klädkedjan J Crews kläder ökade deras aktier med 25 procent, skriver Daily Mail.
Kraschade sajt
När hon senare satte samma klädmärke på sina döttrar inför att pappa presidenten skulle svära sin ed och dessutom lät maken bära märkets handskar under framträdandet kraschade klädmärkets sajt.
– Inte ens modeikoner som Frankrikes Carla Bruni-Sarkozy har den här effekten, säger David Yermack.
Han är professor i finans vid Stern School of Business i New York och har undersökt 189 offentliga framträdanden mellan november 2008 och november 2009.
Ökade 19 miljarder
Michelle Obama har haft kläder på sig av 29 olika designers och totalt har värdet på de märkena under samma period stigit med 2,3 procent, skriver Independent.
Det innebär en ökning på 19 miljarder svenska kronor.
Samtidigt sjönk det totala värdet på kläder som inte hänger i Vita husets garderober med 0,4 procent.