Som ett urspårat sjöslag
Publicerad 2012-11-25
Maskinen levererar en bombmatta
Jämförelserna stannar visserligen där, här finns få glättigt inställsamma refränger. Men det räcker egentligen med att titta på scenen för att förklara skillnaden mellan Maskinens hårda dansfest och den kostymklädda housevåg som pågår, just i kväll dessutom samtidigt i Friends Arena tvärs över staden. Maskinens dj-bås är inte format som en sober rektangel. Det är byggt som en stridsvagn.
”Mer professionell”
Jag har de senaste åren sett duon på allt ifrån trånga klubbscener till vansinnesgig på festivaler. Dekoren har blivit dyrare, hitsen fler och showen mer professionell. Men kärnan år fortfarande densamma: en arbetarruff och electrobrutal mix av hiphop och rå house som utan undantag får spelningarna att detonera. Omedelbart.
Annexet i kväll är inget undantag, snarare ett utropstecken. Backade av Comic Sans gör Maskinen en extremt tät timme där alla döda korn är bortsopade. Som ett urspårat sjöslag där golvet centimetergungar från att det att första basslaget tränger igenom kroppen väver Frej Larsson och Herbert ”Afasi” Munkhammar ihop en bombmatta av karriärens viktigaste låtar, humor och vass agitation.
Brandtal mot SD
”Du suger” presenteras med ett brandtal mot SD. Den hetsiga technocalypson ”Krossa alla fönster” med en manual till tjejer som blir slagna av sina pojkvänner.
Precis där är Maskinen som bäst. När näven i luften är lika hård som den knutna i fickan.
Maskinen
Konsert på Annexet, Stockholm. Bäst: Den mäktiga ”Buffalo blues” och våldsversioner av ”Segertåget” och ”Pengar”. Sämst: Texten är fantastisk men musikaliskt lyfter inte ”Mamma sa” live heller.