Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Glöm ryggsnurr – Anna ger rysningar

Publicerad 2013-01-31

Järvinen.

Favoriten David Lindgrens låt är en sämre ­kopia av fjolårets ryggsnurrsuccé.

Men glöm allt hä hä och hepp hepp.

Det är Anna Järvinens bidrag som får rysningarna att göra en tonartshöjning.

Anna Järvinen brukar kallas för kritikerfavorit.

Det är en slarvig benämning på artister som, för att använda en trendig formulering i dagens Reinfeldt-Sverige, har en smalare och mer trendkänslig målgrupp än, säg, Per Gessle. Kort sagt: artister som ofta får höga betyg men inte nödvändigtvis säljer så många downloads.

På förhand brukar namn som Järvinen dömas ut. De är för svåra och konstiga för Melodifestivalen. Men i Karlskrona är det just Anna Järvinens ”Porslin” som får de andra, mer radioanpassade bidragen att kännas konstlade och tillgjorda.

”Porslin” är skriven av Björn Olsson och Martin Elisson. Olsson har ett förflutet som gitarrist i den nyligen nedlagda rockgruppen The Soundtrack Of Our ­Lives. Som producent och låtskrivare har han även gjort några av Håkan Hellströms finaste låtar.

Med ojämna mellanrum ger Olsson ut instrumentala soloalbum där han visslar eller hummar fram melodier som doftar lingonris och tallskog. De är lika lättnynnade som ”Idas sommar­visa”.

Elisson har på sitt håll gjort indieskramlig och strålande rumlarpop i Bad Cash Quartet och Hästpojken. Och tillsammans har de skapat en låt där det känns som om en skärsgårdsidyll sakta krackelerar.

Järvinen sjunger om fyllebråk och otrohet, om att hålla ihop för barnen och deras lugns skull. Om någon ­hade råkat tappa hennes spröda röst i marken skulle den ha gått i kras. Musiken påminner lite om Monica Zetterlunds och Lill Lindfors svenska noir från förr.

Järvinens odds rasar efter den första uppspelningen. Med det inte sagt att den svenskfinska sångerskan från Helsingfors blir en av favoriterna på lördag. Hon utmanas bland annat av ordet ”gosa” – ni kommer tyvärr att förstå vad jag menar – och en förskräcklig saxofon.

Det som talar för henne är möjligtvis att låten har samma stamträd och tonträff som det överlägset mest sålda albumet i Sverige just nu – Mando Diaos ”Infruset”.

Larssons läckraste

Anna Järvinens ”Porslin” kommer, oavsett hur det går, att leva betydligt längre än Melodifestivalens sex veckor.

Larssons loska

En kollega kommer på den rätta benämningen på saxofonrefrängen i Michael Feiner & Caisas ”We’re still kids”: äckelglädje.

Följ ämnen i artikeln