Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Har du blivit lurad – av Rick?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-02

80-talsstjärnan marknadsförs med internetfenomen

"Se Whitney Houston röka crack – klicka här!”

Genom olika lockbeten har internetanvändare lurats att klicka upp Rick Astleys video till 80-talshitten "Never gonna give you up".

Internetfenomenet kallas "Rick Rolled".

Rick Astley - back in the days.

Videon som var en superhit 1987 har fått över 13 miljoner klick på Youtube och Viddler. Men det är inte Rick Astley själv som ligger bakom kampanjen. Fenomenet är besläktat med något som kallas "duckroll" – att någon skickar en bild som utlovas föreställa exempelvis nakna bilder på Britney, medan det i själva verket är en bild på en anka på hjul.

”Jag skrattar åt det"

Begreppet "rickroll" är inget nytt – men det är först på senare tid det uppmärksammats av stora medier som LA Times, BBC och NY Times. När populära kändisbloggaren Perez Hilton förra veckan lade ut länken med rubriken "Whitney röker crack – fångad på bild" ökade trafiken ytterligare.

– Det är lite skrämmande. Jag tror bara det är en sån där konstig grej när något plockas upp och folk gillar det, sa Rick Astley nyligen till LA Times.

– Det är det som är så fantastiskt med internet.

– Jag skrattar åt det – men jag gissar att många människor blir irriterade.

"Rickrolling" har också använts i sammanhang där man protesterat mot scientologin.

Fler internetfenomen

Rockbandet OK Go! spelade in en video där de utförde en välkoreograferad dans. "Here it goes again" släpptes i juni 2006 och videon kostade endast 30 kronor att göra – men tack vare att den spreds på internet har den nu setts av över 32 miljoner på Youtube.

Bandet vann en Grammy och fick uppträda på MTV Awards.

Beyoncé föll nedför en trappa på scenen under ett uppträdande i Orlando, Florida, förra året. Det dröjde inte länge innan mobilvideos av fallet dök upp på internet. Nu har över 1,1 miljoner sett det skakiga klippet på Youtube.

Fejkade filmtrailers. 2005 utmanades filmklippare i en tävling att klippa om existerande filmtrailers i helt nya genrer. Vann gjorde Robert Ryang som klippte om Stanley Kubricks "The Shining" till en romantisk komedi.

Den lades ut på en blogg och sågs av över 12 000 personer om dagen. Fejktrailern uppmärksammades av Jack Black och David Fincher ("Fight club") och har inspirerat en mängd trailerklippare.

Will Ferrells sketch " The Landlord". Komikern blir uskälld av sin hyresvärd – en aggressiv 2-åring – när han inte betalat hyran. Klippet blev en stor succé för humorsajten Funny or die.

Källa: BBC