Bornebusch blommar ut i en fantastisk roll
GÖTEBORG. Dags för andra helgen av Sveriges bästa filmfestival.
Som bland annat bjuder på Josephine Borne-busch i en roll så långt som man kan komma från ”Solsidan”.
Gillar skarpt konstnärer som struntar i att ”play it safe”.
Stjärnan från TV4:s komediserie skulle förstås lätt kunna slå mynt av att göra liknande roller. Vara hysteriskt rolig i SVT:s ”Gäster med gester” eller något sådant. Men hon har senast spelat en pjäs som är 6,5 timmar lång. Var i fjol här på festivalen med starka novellfilmen ”Liv, lust & längtan”, för övrigt regisserad av Lisa James Larsson, som nu gör succé på bio med romantiska ungdomskomedin ”Ego”.
I morgon har festivalens avslutningsfilm ”Den som söker” premiär. Fick avslag rätt omedelbart hos Svenska Filminstitutet, men gjordes ändå. Och det är en ovanligt suggestiv, oförutsägbar och genreöverskriande debut av Johan Lundh, med en fantastisk Bornebusch i centrum, som en ensamstående mamma som söker sina rötter på en svensk landsbygd där ingen vill att hon snokar.
Hon får verkligen spela ut hela sitt register. Kommer på bio runt hela landet 12 april.
Stor humor – och härligt öppet i tak – när festivalens hedersordförande Roy Andersson går ut och totalsågar invigningsfilmen. Fast han har fel om ”Kon-Tiki”. Kanske var han så uppe i publikens entusiastiska mottagande av scenen ur hans egen kommande film några minuter tidigare, att han inte riktigt förmådde ta till sig den norska äventyrsfilmen…
Stefan Jarls ”Godheten” är stundtals predikande tjatig, men i sina bästa stunder som en på en gång både ledsen, ilsken och rolig blues över kapitalismens framfart här och nu.
Thommy Bergggren är härlig som allt mer egotrippad och utflippad ciceron. Och valet av låt till eftertexterna, Peps Perssons ”Falsk matematik”, är genialt. Premiär 15 februari.