Hur var 2011 egentligen? Ett ord ger numer svaret.
På svenska var ordet Facebook. Internationellt var det namnet Rebecca Black.
Men det finns ännu vackra, naiva drömmar om en demonstrant.
Ord definierar mer än någonsin tidsandan.
Ordet Facebook var i år, liksom förra året, det mest sökta svenska ordet på internet, berättar sökmotorföretaget Google i dess årliga zeitgeist-analys.
(Bisarrt nog är ordet Google på plats 6 – det där får någon förklara för mig; varför söka på Google när man redan är inne på Google, duh?)
På plats 2 ligger Youtube.
På plats 3 kommer Aftonbladet.
Vi svenskar umgås alltså med våra vänner på internet, kollar lustiga klipp och läser nyheter. Dessutom shoppar vi på Blocket – ordet som hamnar på plats 4.
På plats 5 placerar sig chockerande nog Hotmail – jag som trodde Hotmail avled ungefär samtidigt som it-bolaget Spray.
Listan för hela världens mest ökande sökningar är: 1) RebeccaBlack. 2) Google+. 3) RyanDunn. 4) CaseyAnthony. 5) Battlefield 3. 6) Iphone 5. 7) Adele. 8) 東京 電力 (nåt som hade med kärnkraftsverksolyckan i Japan att göra). 9) SteveJobs. 10 Ipad2.
Det är inte en särskilt intellektuell eller vacker bild av världen som tornar fram. En 13-åring med hitlåten ”Friday” (Black), en död ”Jackass”-stjärna (Dunn) och en kvinnlig barnmördare (Anthony) samsas med superkommersiella teknikprojekt.
Trashkändisar och dataspel – så var året 2011, när folk med dator fick bestämma.
Anrika Time Magazine är inte lika vetenskaplig men desto mer intellektuell och idealistisk, kanske måste man kalla den drömmande och naiv.
I tidningens prestigefyllda klassiker ”person of the year” utsågs i år demonstranten (”The protester”), apropå den arabiska frihetsvåren och Occupy-rörelsen, till årets person och i någon mån visar det den berömda skillnaden mellan hur världen ser ut och hur vi vill att den ska se ut.