Rynkkrämsreklam anmäls av KO
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-29
Anklagas för
att lova för mycket
Smörj in dig med L'Oreals kräm och bli av med rynkorna.
Ungefär så ska man tolka marknadsföringens löfte om att släta ut 70 procent av rynkorna. På en månad.
Nu anmäls företaget till Marknadsdomstolen.
En ”Dr Ruggiero” uttalar sig i reklamen om produktens förträfflighet och i en annan annons lovar man att rynkorna minskar med 43 procent eller försvinner helt.
Konsumentombudsmannen protesterar. Den tycker inte att det finns tillräckliga bevis och att reklamen är vilseledande.
Konsumentombudsmannen menar att man kan ställa extra höga krav på marknadsföringen ”när man använder sig av vad som är att betrakta som närmast läkemedelspåståenden” skriver myndigheten i ett pressutskick.
Man stödjer sig på tidigare domar men också på medicinsk expertis.