Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Wow! Tokyo är min nya favorit

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-05-07

Coola katten! Jag fick mig en kram av Japans kanske populäraste mjukistjej, Hello Kitty.

Jag har förälskat mig i en ny stad – Tokyo. Så annorlunda från allt annat och med en shopping som är oslagbar. Jag förstår att resten av världen fascineras och inspireras av den här staden.

Shiochi Aoki I svenska ­affärer kan du hitta flera av Aokis böcker, med godbitar från tidningen Fruits.

Streetmode blir bara större och större. Bloggar och tidningar fokuserar på vad vanligt folk har på sig på gatorna.

I Tokyo startade trenden för redan tio år sedan. Tidningen som alla fa­­shion­istor vill synas i heter Fruits och jag tog mig så klart tid att träffa chefredaktören, Shoichi Aoki.

När och varför startade du ­Fruits?

–?I år är det tio år sedan. Japanska modet började bli intressant då och jag ville grunda en tidskrift med enbart bilder på gatumode.

Vilka tjejer letar ni efter att fotografera för Fruits?

–?Vi letar efter tjejer i Harajuku som har den bästa stilen, det finns inga riktlinjer efter vilka vi väljer.
Fokus är på det jag helst vill se – gatumode.

Fruits har stort genomslag, ­varför tror du att Harajuku-­tjejerna fått sådan uppmärksamhet världen över?

–?Japanska tjejer har en känsla för stil och vi vill motivera dem till att fortsätta hålla en hög nivå och att utvecklas.

Gwen Stefani har gett den typiska Harajuku-tjejen uppmärksamhet, vad tycker du om det?

–?Jag vet inte riktigt vem hon är. Hon är inte så känd i Japan.

Hur tänkte du med formen för tidningen, det är ganska ovanligt att låta gatumode ta sådan stor plats?

–?Jag ville att bilderna skulle stå i centrum. Fruits har bilder på tjejer som poserar men det känns inte som en katalog. Man kan säga att det är en sorts dokumentär skildring. Jag skapar en tidning med fokus på det jag helst vill se – gatumode.

Tokyo-trender att ta med hem:

Sofi Fahrman

Följ ämnen i artikeln