Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Sex och våld är vad folk vill ha

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-03

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Fredrik Virtanen slår fast vem som är inne och ute i nöjesvärlden – VARJE LÖRDAG

Det finns fruktansvärt mycket skit.

Som barn trodde jag att det gick att bekämpa folks kärlek till trash.

Jag hade fel.

Jag var ung då.

Jag sa: ”Men det handlar om att erbjuda folk vad de inte visste att de ville ha.”

De äldre svarade:

”Det går inte.”

”Jo”, svarade jag, ”utbudet påverkar efterfrågan.”

Jag hade fel. Alla som är unga har fel när de tror att folk inte föredrar knark, porr, kändisar, mord, fetma, färg, gap, skvaller, Helena Bergström och ”Göta kanal II”.

Numera är det bevisat. Alla mediala framgångar bygger i viss utsträckning på trash.

TV 4 är mästare på att göra helt ofarligt barnvänlig mainstreamtrash medan TV 3 och Kanal 5 tar i lite mer och tittandet höjs när programtiteln innehåller ord som ”penis”, ”sex” eller ”äta” eller ”döds”.

Det finns bra och dåligt i alla genrer, men som van popkulturkonsument kan jag numera på en minut avgöra vilka som är själva den primära målgruppen i en tv-serie, en film, en låt eller en reklamfilm.

Regeln är larvigt enkel: Ju mer färg och gap – desto fler kunder. Folk älskar färg. Färg. Och gap. Det är helt sjukt. (Medan en övremedelklasstreber som samlar på DN-viner gillar färglöst; lika sjukt det, egentligen.)

Visst tar det bara ungefär 25 sekunder av ”Rocky & Drago” på TV 6 för dig också innan du vet att den är gjord för lätt debila after beach-människor?

Exakt, och anledningen till det är att gapiga dokusåpakändisar är vad lätt debila after beach-människor vill ha.

På samma vis finns paparazzofotografer för att folk föredrar tidningar som publicerar färgglada bilder på kändisar som får sitt privatliv kränkt.

Det är alltså inte mediernas fel. Medierna är chanslösa mot folkviljan och ägarna som vill ha vinst. Folket är ledarna, medierna är efterföljare och profitörer.

Det ville jag inte tro som barn. Det är sorgligt, och jag ger inte upp – det går alltid att påverka i det lilla – men på det hela taget är det omöjligt att påverka huvudströmmen.

Det är bara till att simma med om man vill ha en hit.

Men: tiderna är samtidigt strålande. Nischade tv-kanaler, tidningar, böcker och internet gör att de som vill slippa se Lasse Brandeby dansa har större möjlighet till fest än någonsin tidigare.

VECKANS

Fredrik Virtanen

Följ ämnen i artikeln