Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

NFT-konstnären: Har öppnat stora möjligheter

Sofia Sundström/TT

Publicerad 2022-04-30

Som första museum i Sverige arrangerar Fotografiska en stor utställning med NFT-konstverk.

Enligt Andreas Wannerstedt har den nya tekniken varit avgörande för hans konstnärskap.

Andreas Wannerstedt, Andrés Reisinger, Krista Kim, Erick Calderon, Six N.Five och Itzel Yard är de sex konstnärer som representeras på Fotografiskas utställning ”Somewhere Ethereal”.

Gemensamt för samtliga är att de använder sig av kryptocertifikat, så kallade NFT:er, i sina digitala konstverk. Det är en typ av blockkedjeteknik som används för att skapa ägandebevis för digitala konstverk.

När Andreas Wannerstedt första gången hörde talas om NFT år 2020 var han skeptisk, men bestämde sig för att ge det ett försök. På den tiden lade han främst upp digitala verk på sitt Instagramkonto, för att locka till sig kunder till kommersiella samarbeten.

Tack vare NFT kan han nu satsa helhjärtat på konsten, och har som mest dragit in 25 000 dollar på ett verk.

– Nu kan jag skala bort kommersiella projekt och enbart fokusera på det jag tycker är kul, konsten. Det har öppnat stora möjligheter för mig som kreatör. Det är fördelen med NFT, man kan enklare skala bort mellanhanden för att få ut sin konst, säger han.

Skarp kritik

Andreas Wannerstedt beskriver sin konst som meditativ, ett slags visuellt ASMR med ledmotivet ”oddly satisfying”. Mycket av inspirationen kommer från omvärlden och fysiken.

– Jag gillar hur olika objekt beter sig när de bildar rörelsemönster, men rent visuellt får jag inspiration från arkitektur och naturen. Jag försöker också väva in popkultur med abstrakt 3D-konst, säger han.

Sedan NFT blev stort har digitala verk sålts för mångmiljonsummor. Samtidigt har utvecklingen fått skarp kritik från flera håll, bland annat från performancekonstnären Marina Abramovic. I en intervju med SVT sade hon att: ”Vad det gäller NFT så har det hittills bara handlat om pengar, och jag har inte sett ett riktigt bra verk som berört mig på en känslomässig nivå”.

Utställningens kurator Mathieu Wothke kontrar med att pengahetsen inte är unikt för NFT-verk.

– Konstvärlden handlar mycket om pengar och spekulation. De största samlarna köper verk och förvarar det i valv, tills de säljer vidare. Det är en global kapitalistisk tendens inom konstvärlden generellt, säger han.

Klimatkritik

Även kryptovalutan Ethereum, som ofta används vid NFT-affärer, har kritiserats – det på grund av dess klimatpåverkan. Just nu utvecklas en ny, energisnålare variant, men det är oklart när den släpps.

– Många av de stora aktörerna jobbar på det, eftersom det finns så mycket pengar i det här. De måste fixa det för att det ska bli accepterat, säger Andreas Wannerstedt.

TT: Hur tror du att NFT-konsten kommer att utvecklas ekonomiskt i framtiden?

– Jag tror att 99 procent av alla stora NFT-projekt som släpps nu inte kommer att ha något värde om några år. Just nu är det ett sådant överflöd på NFT-scenen och folk hoppar på tåget för att tjäna snabba pengar, säger han.

Han tror även att NFT-investeringar har blivit en ny typ av statusjakt.

– När människor tillbringar allt mer tid online vill de också att deras skryt ska vara online, ingen ser längre Picassotavlan i ditt hem, säger han.

ANNONS