Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Babblarna vinner – mot Daddlarna: ”Lite löjligt”

Tidigare anställda får inte registrera snarlika varumärket

Uppdaterad 2021-11-19 | Publicerad 2021-07-08

Daddlarna är för likt Babblarna.

PRV anser att tidigare medarbetare handlat i ”ond tro” när de försökt registrera varumärket – och häver beslutet.

”Avsikten med varumärkesansökan var snarare en slags revansch alternativt ett tecken på en frustration”, skriver PRV i sitt beslut.

Två månader efter att illustratören Ola Schubert förlorat rätten till ”Babblarna” skickade hans sambo in en ansökan till Patent- och Registreringsverket. Hon ville registrera varumärket ”Daddlarna”.

Varumärket godkändes först, men förlaget Hatten som äger rättigheterna till ”Babblarna” tog strid och nu har PRV beslutat att döma till ”Babblarnas” fördel. ”Daddlarna” anses vara för likt den välkända Youtube-serien med dess kringliggande produkter, något som Resumé också rapporterat om.

Schubert: ”Lite löjligt”

PRV anser att ansökan om att registrera ”Daddlarna” skett i ”ond tro” och skriver bland annat att inlägg på Facebook ”indikerar att avsikten med varumärkesansökan var snarare en slags revansch alternativt ett tecken på en frustration”.

Därför hävs registreringen av ”Daddlarna” i de två kategorier där ”Babblarna” också finns registrerat. Däremot får varumärket fortsätta finnas inom en kategori för varor av obearbetade naturmaterial, där ”Babblarna” tidigare inte funnits registrerat.

Tecknaren Ola Schubert.

– Det här är lite löjligt egentligen, för det har att göra med att vi registrerade ”Daddlarna” i samma varumärkeskategorier som ”Babblarna”. hade jag varit en annan person så hade det troligtvis inte varit något problem. Vi ville registrera varumärket för att inte någon annan skulle få för sig att kommersialisera det. För konceptet handlar om att arbeta med naturmaterial, sånt som man hittar i skogen, säger Ola Schubert.

814 miljoner visningar

Han låg i många år i tvist med förlaget Hatten om upphovsrätten till ”Babblarna”, men i november 2019 förlorade Schubert striden i Arbetsdomstolen. Man ansåg att Hatten förvärvat rätten till figurerna i den populära Youtube-serien som nu har över 814 miljoner visningar på Youtube, enligt Social Blade.

Anneli Tisell, vd för Hatten förlag, som äger rättigheterna till ”Babblarna”

Schuberts sambo, som också hon arbetat på uppdrag av Hatten och bland annat animerat ”Babblarna”-filmer, ansökte då istället, via en enskild firma, om registrera namnet ”Daddlarna”.

I inlagor till PRV har man hävdat att varumärkena ”Babblarna” och ”Daddlarna” skiljer sig åt för att för att det första anspelar på prat och det andra på frukten dadel och att ”Babblarna” är kommersiella produkter för språkträning, medan det nya varumärket dels skulle vara en insamlingsstiftelse och dels handla om undervisning om natur, odling och klimat.

Babblarnas filmer har över 800 miljoner visningar på Youtube.

Gjorde figurer av torkade dadlar

Man underströk också att registreringen av ”Daddlarna” skedde över tre år efter att de slutat arbeta för Hatten.

– Idén kommer från när jag jobbade som biståndsarbetare i Västafrika och träffade många barn som inte hade några leksaker. Vi gjorde små figurer av torkade dadlar som barnen kunde leka med. Det är det vi har plockat upp i ett koncept för att utbilda förskolor i hur barn kan komma närmare naturen och kunna arbeta med naturmaterial, säger Schubert.

Men enligt PRV:s bedömning är varumärkena för lika. I beslutet hänvisas också till inlägg i en Facebook-grupp som startats av Schubert där han antytt att man valt namnet ”Daddlarna” just på grund av likheten med ”Daddlarna”.

Ola Schubert säger att han kommer att fortsätta arbeta med sitt ”Daddlarna”-koncept, inom ramen för den kategori där det fortfarande godkänts som varumärke.


Följ ämnen i artikeln