Fröken Snusk anmäld till Konsumentverket – efter snusreklam
Uppges ha en målgrupp under 25 år
Publicerad 2024-01-24
Det fortsätter att storma kring Fröken Snusk.
Nu har flera personer anmält henne till Konsumentverket.
”Hennes målgrupp är klart och tydligt under 25 år”, skriver en anmälare.
För några dagar sedan polisanmäldes Mello-aktuella Fröken Snusk av Ljungby kommun efter att olovligen ha sålt nikotinsnus under en konsert.
Nu har flera personer anmält henne till Konsumentverket för att ha gjort reklam för vitt snus och e-cigaretter på sociala medier – trots att hon uppges ha en målgrupp som är yngre än 25 år.
Anmälaren: ”Bryter mot lagen”
Artisten har sitt egna nikotinföretag som heter Frökens Nikotin som säljer både vitt snus och e-cigaretter och det är på både artistens egna sociala medier och företagets medier som anmälarna menar att hon gjort reklam för produkterna.
”Hon och företaget bryter mot lagen för nya nikotinprodukter som kom 2022 genom att uppmuntra till köp, locka med smaktillsatser/smakbeskrivningar och har samtidigt många unga följare under 25 år som exponeras för reklamen”, skriver en av anmälarna.
Frokens Nikotin on Instagram: "Fan bild av @norlingelliot 😎🥰 Skicka in era bästa bilder på DM så lägger vi upp och taggar er 🥰 Obs: Nikotin är mycket beroendeframkallande och är ej för dig under 18år."Uppges ha delat ut nikotinprodukter
Ett par anmälare menar även att Fröken Snusk delat ut dessa niktinprodukter till minderåriga personer.
”Hon visar filmer där hon delar ut nikotinprodukter till tonåringar och på så sätt påverkar unga att använda produkterna, unga som inte nått godkänd åldersgräns”, skriver en av anmälarna.
Aftonbladet har varit i kontakt med Fröken Snusks presstalesperson som meddelar att hon inte vill kommentera anmälningarna.