Succé eller ej –”Drive” kommer göra avtryck
Filmer kan vara bra eller dåliga, bli framgångar eller floppar.
Och så finns det de som gör avtryck i populärkulturen hur som helst. På dagens repertoar har nog bara ”Drive” de möjligheterna.
Tanken slog mig under SVT:s ”Kobra” i tisdags. Ett inslag i porträttet av Charlotte Rampling handlade om hur ”Nattportieren” (1974) gjorde henne till modeikon. Filmen blev ingen publiksuccé, men omstridd och omskriven. Scenen där hon dansar i bara bröst och hängslen framför uniformsklädda nazister, har i alla år sedan dess inspirerat modebranschen att leka med en blandning av auktoritära uniformer och naken sårbarhet.
Det finns andra filmer med måttliga framgångar som gjort stora avtryck.
Modeindustrin och journalister sneglar ständigt på Sofia Coppola och Wes Anderson, både som personer och deras filmer. Redan från sin debut ”De hänsynslösa” har Quentin Tarantino inspirerat till mängder av våldsamma B-filmer med försök till smattrande replikskiften om oväsentligheter. David Finchers ”Se7en” har bildat skola för skakiga, suddiga och otäcka förtexter.
Ibland är filmerna rena profetiorna.
Avancerade presentationer på datorväggar man inte ens behöver röra vid, det sysslade Tom Cruise med i ”Minority report” för nio år sedan. Och Asien som maktfaktor både vad gäller ekonomin och vilken snabbmat vi konsumerar, det skildrade Ridley Scott i ”Blade runner” redan för 29 år sedan.
Vad på dagens repertoar kan göra sådant avtryck?
Förmodligen bara ”Drive”.
Nicolas Winding Refns film om stuntmannen i Hollywood som extraknäcker åt undre världen, är nog både för våldsam och lite för cool för sitt eget bästa för att bli riktigt bred. Men den bidrar till att Ryan Gosling är på väg att bli Hollywoods hetaste skådespelare. Snart finns hans satinjacka i aningen hippare affärer än H & M. Och bilhandskar blir helt oväntat en populär manlig accessoar …