Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Kika in i framgångsfabriken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-14

Under ytan - möten med modevärlden

Märket gör succé världen över. Jag har fått en exklusiv titt in i fabriken i Los Angeles och tagit ett snack med Alexandra Spunt, taleskvinna för?

American Apparel

Vad händer i den här byggnaden som vi befinner oss i nu?

– Allt från försäljning till design, pr, tillverkning och ekonomi.

Allt görs här, och i slutändan ger det oss så mycket mer kontroll över allt som händer i processen.

Hur kan ni hålla så låga priser i jämförelse med företag som tillverkar i Kina?

– Eftersom allt sker i huset så jobbar vi mer effektivt. Dessutom anlitar vi till exempel inte dyra modeller utan använder oss av familjemedlemmar, anställda och vänner. Vi gör inga dyra marknadsundersökningar för att testa nya stilar. Vi producerar bara en liten mängd av ett nytt snitt och testar den direkt på våra kunder. På så sätt slipper vi onödiga utgifter som en stor och misslyckad kollektion kan innebära.

Jag vet att det bara tar några dagar från skiss till att plagget landar i butik. Kan du berätta om det?

– Vem som helst inom företaget kan komma på en ny idé. Sen börjar framtagningen av designen, efter det görs proverna och efter det testkollektionen. Alla på företaget får prova samma plagg för att vi ska kunna se hur det sitter på olika typer av kroppar. När plagget är färdigframtaget skickar vi det från produktavdelningen till designavdelningen. Där fotograferar vi plagget så att reklambilden kommer ut under tiden kollektionen sys.

Redan veckan efter hittar du plagget i butik.

Det känns som att ni har hur många modeller och stilar som helst när man går runt här i fabriken och kollar?

– Vi har över 300 stilar och 200 färger, tror jag.

Visst stämmer det att ni inte har någon specifik vårkollektion?

– Nej, vi presenterar nya stilar hela tiden. Men inte just en speciell till våren. Snarare kanske tio nya stillar.

Var kan man hitta American Apparel?

– USA, Canada, Frankrike, Tyskland, England, Korea, Japan. Det finns 150 butiker i 10 olika länder.

Det har varit mycket snack om öppning i Sverige, när är det dags?

– Snart hoppas jag. Vi vill öppna i Sverige men vi letar fortfarande lokal.

Många av mina kompisar handlar via er hemsida. Märker ni att försäljningen växer på nätet?

– Ja, den växer helt otroligt mycket. Den här månaden jämfört med samma förra året har omsättningen växt med över 60 procent.
Vi använder aldrig professionella modeller och vi retuscherar aldrig.

Varför ska man köpa American Apparel?

– Det är ett enkelt och lättillgängligt märke. Ett ”anti brand”, folk har tröttnat på stora loggor och gillar att vara mer diskreta.

Dessutom har vi vår företagspolicy som många tycker är bra. Våra anställda får rättvisa löner, lunch, busskort och dessutom hälsovård.

Vem är en typisk American Apparel-tjej?

– En tjej i 20–30 års åldern som bor i en lite coolare förort. Men det är faktiskt många män som handlar American Apparel. Större delen av vår försäljning är t-shirts till just män.

Slutligen, berätta om era uppmärksammade reklambilder?

– Vi använder aldrig professionella modeller och vi retuscherar aldrig. Har dom en finne så syns den, samma med celluliter. Vi visar människor så som de ser ut på riktigt.

Mer under ytan:

Sofi Fahrman

Följ ämnen i artikeln